4×4 Allgrip: definition, funktioner og driftsprincip

4×4 Allgrip: definition, funktioner og driftsprincip

4×4 Allgrip er et intelligent system for firehjulstræk, der er udstyret på biler fra Suzuki. Det kom frem første gang i 1988, på Vitara-modellen. Systemet styrer motoren, drivtoget og ESP’en. Det gør det muligt at vælge den optimale køretilstand for alle vej- og vejrforhold. Det forbedrer også brændstoføkonomien og reducerer skadelige emissioner til miljøet.

Typer af 4×4 Allgrip og hvordan de virker

Auto (fuldtids): Dette bruges på modellerne Swift og Ignis. Der bruges en hydraulisk multipladekobling med silikoneolie til at distribuere drejningsmomentet, i stedet for et center-differentiale. Smøremidlet varmes op og udvider sig, hvis der er en forskel i hjulenes hastighed på de forskellige aksler. Der leveres så yderligere drejningsmoment til bagakslen, for at forhindre hjulspin på forakslen.

Select (efter behov): Dette fås på modellerne Vitara og SX4. 4×4 Allgrip systemet bruger data omkring vejoverfladens tilstand, positionen for gasspjældet samt styrevinklen. Dette tillader en kraftdistribuering til bagakslen, selv før der opstår hjulspin på forakslen. Den har 4 køretilstande:

  • Auto-tilstanden tilbyder et effektivt brændstofforbrug. Bilen er forhjulstrukken som standard. Men hvis der kommer hjulspin på forhjulene, aktiveres firehjulstrækket automatisk.
  • Sport-tilstanden forbedrer manøvredygtigheden og distribuerer om nødvendigt drejningsmomentet til bagakslen. Motoren reagerer hurtigt, når der trædes på speederen.
  • Snow-tilstanden sikrer en sikker kørsel og et stabilt vejgreb på glatte og snedækkede veje. Baseret på rattets vinkel og positionen for speederpedalen, distribuerer den kraften til alle fire hjul.
  • Lock-tilstanden forbedrer køretøjets offroad-egenskaber. Det splitter motorens drejningsmoment ligeligt mellem begge aksler.

Den ønskede tilstand for 4×4 Allgrip kan vælges med et tryk på en knap i midterkonsollen.

Pro (Deltids): Dette er designet til kørsel på ujævne veje. Det sidder på Jimny SUV’en. Der er monteret en overførselskasse mellem propelakslerne. Ved svære vejforhold giver den et lavt gearforhold og ved normale forhold giver den et højt gearforhold. Akslerne kan sammenkobles i en stiv kobling og drejningsmomentet kan splittes ligeligt, om nødvendigt.

Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.