Airbags: hvad der er vigtigt at vide

Airbags: hvad der er vigtigt at vide

Bilproducenterne har i nogle årtier arbejdet på at reducere risikoen for store skader, når man kører galt. En af de bedste løsninger inden for sikkerhed er airbags, som efterhånden har reddet millioner af liv. Ifølge USA Insurance Institute for highway Safety, så kan airbags reducere risikoen for et dødeligt udfald med en tredjedel, og nogle gange med 50 %. Men, de kan være farlige, hvis de ikke bliver brugt rigtigt. Herunder vil vi fortælle dig, hvordan airbags virker, hvordan man bruger dem og i hvilke situationer man burde slå dem fra.

 8 interessant fakta om airbags 

  1. De første patenter omkring airbags blev ansøgt på samme tid af Walter Linderer fra Tyskland og John Hetrik fra USA i 1951. Enheden blev designet, sådan den skulle bruge komprimeret luft til at blive pumpet op meget hurtigt. Men på grund af meget langsom aktivering, og derfor dårlig effekt, så blev teknologien ikke så udbredt.
  2. I 1963 tilbød japanske Yasuzaburou Kobori en løsning, som brugte en smule krudt til at aktivere airbaggen, i stedet for komprimeret luft. Men på grund af sikkerhedsreglerne i Japan kunne Kobori ikke bruge sin teknologi på grund af utallige begrænsninger og derfor stoppede han med at forske i området.
  3. I 1968 opfandt Allan Breed den første airbag med en sammenstødssensor, som gav automatisk udløsning af systemet.
  4. Den første masseproducerede bil, som var udstyret med airbag, var den amerikanske Oldsmobile Toronada 1973. I Europa blev innovationen først introduceret med Mercedes-Benz S Klassen saloon modellen fra 1980.
  5. På forskellige tidspunkter har mange berømte bilproducenter udviklet på denne teknologi:
    • I 1994 installerede Volvo airbags i siden af deres biler. Disse airbags skulle bskytte mellemgulvet, bryst og maven, samt forebygge, at skarpe objekter kom ind i kabinen.
    • I 1996 begyndte koreanske KIA at bruge knæ airbags, som skulle reducere trykket på de nedre kropsdele.
    • I 1998 begyndte Toyota og Volvo at sætte specielle gardiner i deres biler, som skulle beskytte hovedet i tilfælde af sammenstød fra siden af eller, hvis bilen rullede rundt. Udover deres primære funktion, så ville enheden forebygge, at der skulle ske skader som følge af ituslået glas og, forebyggelse af, at en passager skulle falde ud.
    • I 1998 præsenterede Volvo en anden løsning – en central airbag, som havde til funktion af beskytte føreren og passager fra sekundære skader, som kunne opstå, hvis man ramte hinanden.
    • I 2012 begyndte Volvo at tage hensyn til fodgængere ved at installere en oppustelig enhed under fronten.
    • I 2012 begyndte Ford at introducere seler med indbyggede oppustelige elementer. Disse giver en mere ensformig kraftfordeling, hvilket også reducerer risikoen for alvorlige skader, især ved børn.
  6. Idag må der maksimalt være 14 oppustelige enheder i bilen.
Idag må der maksimalt være 14 oppustelige enheder i bilen
  1. Posen, som enheden indeholder, har været foldet sammen i meget lang tid. For at forhindre, at elementerne sidder sammen, så tilfører man talkum eller stivelse som smørelse: disse elementer kan også ses overalt i kabinen efter en airbag er blevet udløst.
  2. Som regel tager det mellem 0,01 og 0,05 sekunder for en airbag at blive pustet op. Et menneske bruger mere tid på at blinke, da et gennemsnitligt blink varer 0,05 sekunder.

 9 gode råd fra AUTODOC om at bruge airbags på den rigtige måde 

  1. Brug altid sikkerhedsselen. Airbags kan erstatter dem ikke, men er kun et supplement. Når en airbag bliver udløst, så sker det med 300 kmt. Du kan komme til skade, hvis du ikke spænder din sikkerhedssele.
  2. Tilpas sædet. Afstanden mellem føreren og rattet bør være mindst 25cm. Derfor bør du flytte sædet tilbage eller læne det tilbage. Ejer du en ældre bil, hvor sæderne ikke har en afstandsskinne, så skal du bruge en pedalforlænger, sådan du stadig kan kører med komfort.
Tilpas sædet
  1. Vær sikker på, at du sidder rigtigt. Førere og passager bør sidde vertikalt, hvor man læner sig mod ryglænet. Fødderne skal være på jorden. Du må ikke læne dig op ad airbaggen: den kraftige oppustning og de varme gasser kan skade dig. Du må heller ikke læne dig mod vinduet – dette er især gældende for børn.
  2. Vær opmærksom på at der ikke er nogen forhindringer på oppustningsbanen. Du må ikke dække dit sæde til: de kan helt eller delvist påvirke airbaggens effekt. Du bør ikke opbevare store eller skarpe elementer ved døren: de kan medføre skade på dig, hvis systemet går af. Det er også forbudt at holde en pose eller andre objekter omkring knæene af netop denne årsag.
  3. Du må ikke installere et barnesæde på forsædet. Det er anbefalet at man kører med børn under 12 år på bagsædet. Det er lovpligtigt i enkelte lande. Hvis du har brug for at montere et barnesæde på forsædet, så skal du køre sædet så langt tilbage som muligt. I de fleste moderne biler slår airbaggen automatisk fra.
Du må ikke installere et barnesæde på forsædet
  1. Gravide kvinder i sidste trimester bør stadig bruge teknologien. Selvom der er en stor risiko for at fosteret kan komme til skade som følge af en oppustelig enhed, så er konsekvenserne ved at banke maven og kroppen mod rattet som regel mere alvorlige. Derfor er det vigtigt at man har sele på, da man derved får det højeste sikkerhedsniveau sammen med airbaggen. Men, det er bedre at undgå at køre bil i den sidste periode, og man bør undgå at sidde bag rattet.
  2. Stop med at ryge bag rattet. En pipe eller elektronisk cigarette er ikke kun en distraherende faktor, men er også ekstrem farlig når en airbag pustes op.
Stop med at ryge bag rattet
  1. Sørg for at systemet virker. Den tilsvarende lampe på instrumentbrættet indikerer den rette driftstilstand for systemet. Den tænder når man tænder for bilen, og forsvinder efter 5-6 sekunder. Hvis advarselslyset konstant er tændt eller blinker fra tid til anden når man kører, så bør man tage på værksted for at få det undersøgt.
  2. Du må aldrig fjerne dækpladerne eller reparere på området omkring de oppustelige enheder, uden først at fjerne ledningerne på batteriet. Det er ikke nok, at man fjerner nøglen fra tændingen. Airbaggen kan stadig gå af.
Fjerne ledningerne på batteriet

Konklusion

Der er ingen tvivl om, at airbags er en af de bedste teknologiske løsninger, som beskytter føreren og passagererne fra skader under et sammenstød. Men, selvom der er mange fordele, så er der stadig en risiko for fare, og derfor skal man meget nøje følge nogle retningslinjer. Når du følger dem, og holder dig til andre passive og aktive sikkerhedssystemer, så kan du beskytte dig selv – og dine passager – mest muligt mod uforudsete situationer på vejen.

Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.