Allshift er en automatiseret manuel gearkasse der sidder på nogle Mitsubishi biler. Den kan både køre i automatisk og manuel tilstand. Den debuterede på 6. generation af Mitsubishi Colt i 2004.
Sådan virker Allshift
Allshift gearkasser er baseret på en manuel gearkasse, hvortil der er tilføjet elektromekaniske aktuatorer. Disse sikrer at koblingssamlingen og gearvælgermekanismen kører styres automatisk. Aktuatorerne styres af den elektroniske styreenhed med specialiseret software. For at skifte ned, skal føreren skubbe gearstangen mod ”-”, og for at skifte op – mod ”+”. For at skifte til automatisk, skal føreren rykke stangen i positionen ”A”.
Tekniske karakteristika for Allshift gearkasser
Gearkassekode | Fabrikant | Antal gear | Bil layout | Maks. motorkapacitet, L | Modeller med gearkassen |
452 AMT; 453 AMT | Getrag | 6 | Forhjulstræk, Firehjulstræk | 1,3; 1,5 | Mitsubishi Colt |
Almindelige fejl på Allshift gearkasser
- Grundet softwarefejl kan gearskifte ledsages af ryk og vibrationer. Sommetider kan bakgearet ikke bruges.
- Koblingsaktuatoren går for tidligt i stykker.
- Transmossionstromlen nedslides hurtigt.
- Børsterne i aktuatormotoren nedslides grundet olie i tromlesamlingen, for eksempel efter en ulykke.
Kommentar