ATTESA: beskrivelse, funktioner og driftsprincip

ATTESA: beskrivelse, funktioner og driftsprincip

ATTESA (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain) er navnet for firehjulstræk-systemer på biler fra Nissan og Infiniti. Systemet kom frem første gang i 1987, da Nissan Bluebird U12 modellen blev lanceret. Systemet forbedrer køretøjets offroad-egenskaber og hjælper til at få vejgreb ved glat føre. Det hjælper til at udnytte motorens drejningsmoment effektivt. Det forbedrer også køretøjets dynamiske egenskaber samt stabiliteten i sving.

Sådan virker det

ATTESA firehjulstrækket kan være fuldtids eller efter behov. I de tidligere år var biler med tværgående motorer udstyret med en overførselskasse, der havde et planetært centerdifferentiale. Denne blev låst med en viskøs kobling. Motorens drejningsmoment blev distribueret mellem alle fire hjul, alt efter vejforholdene.

Senere blev der brugt AWD efter behov. Denne havde ikke et center-differentiale. Der var i stedet et vinkelgear i overførselskassen, der var forbundet til en yderligere aksel i for-differentialet. Disse gear overfører konstant drejningsmomentet til propelakslen. En viskøs kobling, der styres af styreboksen, forbinder propelakslen med slutdrevet op bagaksel.

Der sad et mere kompliceret system på biler med langsgående motorer. Her sad der en multiplade friktionskobling med en pumpe i overførselskassen. Når denne kobles fra, overføres 100% af motorens drejningsmoment til bagakslen.

Egenskaber

Navn Drevtype Særlige kendetegn Årgang for første produktion Biler med dette system
ATTESA Fuldtids Center-differentialet der ikke glider meget, låses med en viskøs kobling. 1987 Nissan Bluebird U12, U13; Pulsar C13; Primera P10.
Deltids Bagakslen kobles til af en viskøs kobling, når forakslen begynder at glide, og den kan tage op til 50% af motorens drejningsmoment. 2000 Nissan Bluebird G10, N16; Pulsar C13; Primera P12.
ATTESA E-TS Deltids Der bruges en multipladekobling som center-differentiale. 50% af drejningsmomentet kan overføres til forakslen. Nogle versioner har en manuel fuldkobling der låses med en knap. I denne tilstand fordeles drejningsmomentet lige mellem for- og bakslen. 1989 Nissan Skyline R32, R33, GT-R, GTS-4, Cefiro SE4 LNA31, Stagea, Laurel C34, C35, Cedric; Infiniti M Y51, QX4, G V35, V35, M35 Y50, 37 Y51, QX70 Y51, EX J50.
ATTESA E-TS Pro   Der bruges de samme enheder som i ATTESA E-TS. Forskellen ligger i et aktivt bagdifferentiale der ikke glider meget, som distribuerer motorens drejningsmoment mellem hjulene. 1995 Nissan Skyline R33, R34.

    Din profil er en personlige assistent.

    Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.