Benzin e10: påvirkning, konsekvenser, risici

Benzin e10: påvirkning, konsekvenser, risici

Fra den 1. Januar 2020 har du kunnet tanke E10 benzin på tankstationerne i Danmark. Men hvad er Benzin E10 og hvilken påvirkning har det? Er der konsekvenser og risici, man skal være opmærksom på ved brugen af benzintypen? Dette vil vi uddybe og forklare i denne artikel.

Hvad er Benzin E10?

E10 er nærmest det samme som E5, men hvor E5 kun var blandet med 5 % bioethanol, er E10 blandet med 10 %. Dette kommer som et led i EUs direktiv, det såkaldte VE-direktiv, hvor der dikteres et krav om mindst 10 % vedvarende energi i 2020. Dette har ingen effekt på dieselbiler.

Omkring 95 % af bilparken i Danmark er godkendt til E10. Det er oftest biler fra 1990’erne eller biler med turboindsprøjtning, der ikke er godkendt til E10.

E10 benzin hvilke biler

Du kan starte med at tjekke dit tankdæksel og se, om der står om din bil kan køre på E10 og det bør også fremgå af din instruktionsbog.

Hvis du er i tvivl, kan du altid kontakte din bilforhandler eller dit værksted og spørge om din bil er godkendt til E10. I det tilfælde, at din bil ikke er godkendt til det, kan du bare fortsætte med at tanke E5.

Det er vigtigt, at du ved om din bil er godkendt til E10, da det kan beskadige din bils motor, pakninger og slanger, hvis den ikke er egnet til den højere mængde bioethanol. Skulle du ved en fejl komme til at fylde E10 på en bil, der ikke er godkendt til det, så stop med det samme og fyld videre med E5. Det kan din bil godt tåle, så længe du ikke har fyldt hele tanken med det forkerte brændstof. Hvis dette er sket, skal tanken tømmes før du fylder den rigtige benzintype på.

Hvad er bioethanol?

Bioethanol eller biobrændstof er også kendt som alkohol eller sprit og fremstilles for at blive brugt som brændstof. Som tidligere nævnt, er der blandet 5 % i E5 og 10 % i E10.

Bioethanol kan opdeles i to grupper, nemlig første generation og anden generation.

Ved første generations bioethanol forstås, at brændstoffet er lavet af spiselige produkter, såsom majs, korn, raps, soja og palmeolie. Første generation er blevet stærkt kritiseret for, at udlede mere CO2 end diesel.

CO2

Anden generation er derimod lavet på restprodukter og bliver også kaldet avanceret bioethanol/biobrændstof og kan fx bestå af affald, halm eller planterester.

Den ethanol, som forbrændes i bilens motor, udleder stadigvæk CO2, men modsat fossilt brændstof, er ethanolen fremstillet af planter, hvilket betyder, at det CO2, der forbrændes er nogenlunde tilsvarende det, der blev optaget fra luften, da planten dannede fotosyntese og dermed kan man kalde brændstoffet for CO2-Neutralt.

Det estimeres, at man årligt vil kunne mindske CO2-udledningen med 200.000 tons, ved at gå fra E5 til E10.

Tip fra AUTODOC:

  1. Det er standarden 95 oktan, der er blevet til E10.
  2. Hvis du skal tanke E5, skal du bruge højoktanstanderen (98-100 oktan).
  3. Dieselbiler kan fortsat køre med B7, som indeholder 7% biodiesel.

Hvad med veteranbiler?

Det frarådes generelt, at fylde E10 på veteranbiler, men som tidligere nævnt, kan du altid spørge bilforhandler eller på værkstedet, om din bil kan køre med benzin E10.

 For størstedelen af bilparken i Danmark, får det ingen reel betydning, men for ældre biler kan det have flere konsekvenser: 
  1. Rust
    Når en ældre bil eller en motorcykel står stille i en længere periode, fx henover vinteren, kan biobrændstoffet trække vand, hvilket kan resultere i at benzintanken og brændstofsystemet begynder at ruste.
  2. Pakninger nedbrydes
    Biobenzinen kan være medvirkende til, at gummipakninger nedbrydes hurtigere i motoren, hvilket kan give utætheder.
  3. Udstødning og forbrænding
    Den benzin, som man bruger i dag er anderledes sammensat end den var for fx 50 år siden. Dette kan påvirke karburatorer, da benzinen antænder og brænder på en anden måde end dengang de ældre biler blev fremstillet.
  4. Forsikring
    Det er vigtigt, at du bruger det rigtige brændstof til din bil, da din forsikring ikke dækker, hvis der sker skader som skyldes, at du har fyldt den forkerte benzin på.

Bør jeg tilføje brændstofadditiv?

Bør jeg tilføje brændstofadditiv

Biobrændstof er blevet kritiseret for at være mere aggressivt overfor pakninger, plastik, gummi og metal end normalt brændstof. Desuden er ethanol hygroskopisk, hvilket betyder, at det trækker fugt fra luften, hvilket kan give mere vand i brændstoffet, som kan føre til korrosion, særligt hvis bilen står stille i længere tid. Derfor kan det være en god idé, at tilføre benzinadditiver, der fx fjerner fugt og evt. anden forurening og beskytter systemet mod korrosion. Derudover kan det forbedre forbrændingen og optimere accelerationen samt motorens generelle ydeevne.

Hvis din bil står stille i længere tid af gangen, fx henover vinteren, kan det være en bedre idé at fortsætte med at bruge E5 som ikke er så aggressivt som E10. Dette vil under alle omstændigheder mindske risikoen for korrosion.

Det er vigtigt at notere sig, at et brændstofadditiv ikke kompenserer for, hvis bilen ikke er godkendt til at køre med E10. Man kan altså ikke kompensere, ved at hælde et additiv i tanken.

Konklusion

Selvom Benzin E10 er bedre for miljøet, er det altså ikke nødvendigvis bedre for din bil. Det er rigtigt vigtigt, at du er helt sikker på, at din bil kan køre på E10, før du begynder at tanke med det. Hvis du er det mindste i tvivl, så hold dig til E5. Det samme gælder, hvis du fx har en bil, der i perioder holder stille længe ad gangen. Her anbefaler vi også, at du tanker E5, med mindre du vælger at tilføje brændstofadditiv. Dette anbefaler vi at alle, der kører med E10 gør, da det er med til at pleje bilens indre dele. Der findes helt særligt additiver, som er udviklet til at blive brugt sammen med E10. Spørg evt. din mekaniker, hvis du er i tvivl om, hvad du skal købe.

Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.