Bilen lækker olie: årsager, konsekvenser og fejlfinding løsninger

Bilen lækker olie: årsager, konsekvenser og fejlfinding løsninger

Motorolie udfører en meget vigtig funktion. Det skaber en film på overfladen af delene og forhindre deres slid, fjerner varmen fra de bevægelige dele beskytter dem mod korrosion. Desuden, renser det motoren. Mangel på smøring er farlig for motoren. I denne artikel , vil vi se nærmere på hvorfor lækager forekommer, oplyser dig om hvor der skal ses efter defekter og finde ud af hvorvidt en bil der har olielækage er sikker at køre i.

Hvorfor bilen lækker olie

 De mest almindelige forekomne bil olielækage årsager er: 

Slidte forseglinger

Pakninger, forseglinger, O-ringe er sædvanligvis lavet af gummi, hvilket over tid mister dets holdbarhed og bliver mindre elastisk. Som et resultat heraf, starter bilen at lække olie i et område på en tilsvarende overflader forseglet ved disse elementer.

Hvorfor bilen lækker olie

Løsning:

  • Visuel inspektion af ventildækslet. Stænk af smøremiddel i området hvor der er kontakt til topstykket indikere at pakningen er forværret. Udskift den.
  • Efterse samlingen mellem motorblokken og topstykket: en lækage på dette sted kunne forekomme som resultat af motor overophedning, hvilket leder til deformation af motorblokken og topstykket og sammenbrud af pakningen.
  • Løsen dækslet til ekspansionsbeholderen og efterse hvorvidt der er nogen spor af smørelse i den. Dets tilstedeværelse indikere også tab af tæthed i samlingen mellem motorblokken og topstykket.
  • Inspicer olipåfyldningssted. Hvid skum på det er et tegn på at kølervæsken trænger ind i smøresystemet. 
  • Udskift toppakningen. For at gøre dette , bring din bil til et værksted, idet reparationen usandsynligt begrænser sig til installationen af en ny pakning: slibning af kontaktfladerne er ligeledes påkrævet.
  • Undersøg strømfordelerens montagested. Hvis en lækage er påvist, udskift pakdåse eller O-ringen. 
  • Efterse oliefilter. Hvis din bil olielækker fra under dets forsegling, prøv at løse problemet ved at stramme delen med en større kraft. Hvis det ikke hjælper, så udskift komponentet.
  • Efterse krumtap pakdåserne. Deres svigt kan være forårsaget af et øget gastryk i krumtaphuset eller installationsfejl. Monter nye dele. Bemærk: i løbet af arbejdet, vil du få brug for at adskille motoren. Derfor er det tilrådeligt også at udskifte krumtap pakdåserne.

Efterse krumtap pakdåserne

Øget tryk i systemet

I kraft af ophobning af urenheder, gennemløbs kapaciteten af individuelle sektioner af smøresystemet er reduceret, hvilket leder til et lokal øget tryk. Sidstnævnte kunne også være et resultat af tilstopning af krumtaphusets ventilationskomponenter, hvilket leder til at udstødningsgasserne trænger ind i smøresystemet. Som et resultat heraf presses olie gennem forseglinger og led. Sommetider er problemet forårsaget af en overdreven mængde smørelse og dets høje viskositet.

Løsning:

  • Måling af trykket i smøresystemet ved brug af et manometer. Hvis det er over normal fortsæt til næste trin.
  • Husk på hvornår du sidst foretog olieskift. Hvis køretøjet siden da har tilbagelagt ca. 15.000 km, så udskift smørelsen og oliefilteret.
  • Vær sikker på at bruge produktet med den viskositet anbefalet af producenten. Hvis viskositeten er over normal kan det øge trykket.
  • Skyl smøresystemet. For at gøre dette, hæld et specielt additiv ind ved oliepåfyldnings stedet, start motoren og lad den stå i tomgang i et stykke tid. Efter det, aftap væsken, udskift filter og fyld ny olie på. 
  • Tjek olieniveauet. Hvis det overstiger det foreskrevne niveau, så sug den overskydende mængde ud ved brug af noget specielt vakuum udstyr eller dræn det igennem bundkar skruen. 
  • Fjern og efterse overtryksventilen. Rengør den for snavs. Efterse om lukkemekanismen er frit bevægelig. Hvis den har sat sig fast, udskift ventilen eller hele pumpe samlingen.
  • Varm motoren op til driftstemperatur. Fjern oliepåfyldningsdækslet og tildæk hullet med din hånd. Spørg en hjælper om at træde på speederen adskillige gange for at øge motorens omdrejninger til 2.000 til 2.500 r/min. Hvis der under omdrejnings forøgelse føles et øget tryk i systemet, så er krumtaphusets ventilationssystem defekt. Bring din bil til et værksted og få det repareret. Specialisterne vil rengøre komponenterne og om nødvendigt udskifte PCV ventilen og olieopsamling kammeret.

Tjek olieniveauet

Installations fejl

Forkert tilspænding af boltene og forkert tilspændings sekvens kan forårsage bøjning og revner i pakningen. Desuden, ødelæggelsen af forseglingen kan være resultat af brugen af forsegler eller klæber for at ordne det.

Løsning:

Udskift forseglinger og pakninger. Iagttag producentens specificeret moment værdier. Skru befæstigelserne ind iht skema er tilgængelige i køretøjets brugermanual. Når olieforseglinger installeres, brug special værktøjer.

Mekanisk skade

Det kan forårsages af indtrængen af fremmedobjekter eller ramme en hindring som bundkaret er meget følsom overfor.

Mekanisk skade

Løsning:

  • Forsegl krumtappen ved brug af kold svejsnings metoden
  • Bring din bil til et servicecenter for at få bundkaret svejset.
  • Installer oliekar skjoldet. Hvis du ofte køre terrænkørsel eller bruger dit køretøj på veje af ringe kvalitet, dette skjold vil hjælpe med at undgå mange problemer.

Løse befæstigelser

Som resultat af kørsel på veje af ringe kvalitet og overdrevne vibrationer i bilen i kraft af for eksempel, slidte affjedrings komponenter, kan visse befæstigelser løsne sig. Ofte, en bil olielækage fra under dem.

Løsning:

Stram klammerne og befæstigelser. Udskift dem om nødvendigt.

Hvorfor en bil olielækage er farlig

På grund af manglen af smørelse, slid på parringsdele øges. Først og fremmest, dette påvirker negativt tilstanden af ventilstamme forseglinger, hvilket yderligere forværrer problemet. Faktisk, olien som allerede er i for lav en mængde trænger ind i motorens cylindre og brænder der. Den videre mangel på smøring indebærer ødelæggelse og sammensmeltning af knastaksel og krumtap, så vel som motorens stempler. I visse tilfælde kan plejlstænger knække som resultat af overophedning.

Desuden, hvis din bil lækker olie, kan motorblokken selv blive indsølet og der ophobes skidt på den. Dette kompromittere varmevekslingsprocesser, øger belastningen på motoren og kan forårsage overophedning. Smørelsen kan ophobes på tændrørernes brønde, hvilket kan forårsage fejlfunktioner i tændingssystemet. Desuden, olie kan ødelægge isoleringen af ledningerne under kølerhjelmen og koblings elementer, det kan også blødgøre gummiophæng, forseglinger og interagere med plastik dele.

Hvis din bil lækker olie, kan jeg så køre i den?

Hvis lækagen er alvorlig, for eksempel når bundkaret er perforeret, er det forbudt at bruge den. Det er bedst at bruge bugserings service. I tilfælde af mindre skader, kan du prøve at reparere dem med en forsegler eller ved kold svejsning. På vejen til værkstedet, vær sikker på vedvarende at overvåge olieniveauet. Når det falde, så fyld væsken op til det påkrævede niveau for at forhindre motordele olie udhungring.

Hvis din bil lækker olie, kan jeg så køre i den

Er det muligt at en bil ikke vil starte fordi den har en olielækage?
Oftest, påvirker olielækagen ikke motorstarten. Men i visse tilfælde for eksempel hvis bilen er udstyret med en olieniveau sensor og dets mængde har nået et kritisk lavt niveau, kan den elektroniske kontrol forhindre motorstart.

Konklusion

Levetiden for en motor afhænger direkte af smøreniveauet. Derfor er enhver lækage farlig. Det bør elimineres omgående efter det er opdaget. Trodsalt, al reparation af en bil som angår olielækage er altid billigere end eftersyn eller udskiftning af motoren.

[Total: 1   Average: 5/5]