CDI er dieselmotorer med Common Rail direkte indsprøjtningssystem, som er monteret på forskellige modeller fra Mercedes-Benz. Disse motorer kom frem i 1997. De har 4, 5, 6 eller 8 cylindre. De er udstyret med kædetræk og turbolader, hovedsageligt med intercooler. Der er installeret 2-trins turboladere på moderne versioner; AdBlue indsprøjtningssystemet mødes også – denne reducerer mængden af skadelige emissioner i udstødningsgassen.
CDI-motorer forbruger en relativ lav mængde brændstof, er miljøvenlige, tilbyder mere kraft og et højere moment. Sådanne anerkendte fabrikanter som Bosch og Delphi, producerer indsprøjtningssystemer til sådanne motorer.
Populære CDI-motorer
Index | Antal cylindre og deres arrangement | Antal ventiler | Kapacitet, l | Ydelse, hk | Moment, Nm | Produktionsår | Mercedes-Benz modeller |
OM612 | 5, in-line | 20 | 2,7 | 156–170 | 330–400 | 1999–2007 | C-Class W203; CLK-Class C209; E-Class W210; ML-Class W163; G-Class W463; Sprinter W901. |
ОМ651 | 4, in-line | 16 | 1,8 og 2,2 | 109‒204 | 250–500 | 2008 til i dag | A-Class W176; CLS-Class W218; S-Class W222; SLK-Class R172; GLA-Class X156; M-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; E-Class W212; C-Class W204; C-Class W205;B-Class W246. |
ОМ656 | 6, in-line | 24 | 3,0 | 286–340 | 600‒700 | 2017 til i dag | CLS-Class C257; S-Class W222; E-Class W213; G-Class W463. |
ОМ642 | V6 | 24 | 3,0 | 184–265 | 400–620 | 2005 til i dag | C-Class W204; CLS-Class W219; E-Class W211; E-Class W213; CLK-Class C209; CLS-Class W218; E-Class W212; R-Class W251; S-Class W222; GL-Class X164; GLC-Class X253; ML-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; GLK-Class X204; G-Class W463; S-Class W221. |
ОМ629 | V8 | 32 | 4,0 | 306–320 | 700–730 | 2005–2010 | E-Class W211; GL-Class X164; S-Class W221; ML-Class W164. |
OM640 | 4, in-line | 16 | 2,0 | 82–140 | 180–300 | 2004–2012 | A-Class W169; B-Class W245. |
ОМ646 | 4, in-line | 16 | 2,2 | 102–170 | 235–400 | 2002–2010 | C-Class W203; C-Class W204; CLK-Class C209; E-Class W211; Sprinter W906; V-Class W639. |
ОМ647 | 5, in-line | 20 | 2,7 | 177 | 400 | 2002–2005 | E-Class W211. |
ОМ613 | 6, in-line | 24 | 3,2 | 197 | 470 | 1999–2013 | E-Class W210; S-Class W220. |
ОМ628 | V8 | 32 | 4,0 | 250–260 | 560 | 1999–2005 | E-Class W211; G-Class W463; S-Class W220; ML-Class W163. |
OM654 | 4, in-line | 16 | 2,0 | 150–245 | 360‒500 | 2016 til i dag | C-Class W205; E-Class W213; |
Almindelige fejl på CDI-motorer
Fejl | Motorer |
For tidlig nedslidning af knastaksler, hvilket forårsages af motorens konstuktion. | OM612. |
Brænder ofte elektriske ledninger der leverer strøm til brændstofinjektorerne samt en boost trykssensor. | OM612, ОМ647. |
Nedsmeltning af brandsikre spændeskiver under injektorerne, hvilket fører til dannelse af slam på dem. | OM612, ОМ647, ОМ613. |
For tidlig nedslidning af piezo injektorer. | OM651. |
Forskydning af lejerne på krumtapakslen kan opstå på grund af fejl på oliepumpen. | OM651. |
Indsugningsmanifolden kan revne og miste lufttætheden, da den er lavet af plast. | OM651. |
Der opstår ofte lækager med kølervæske nær termostaten og vandpumpen. | OM651. |
Lækager på oliekøleren skyldes ofte en upålidelig pakning. | ОМ642. |
Grundet revner på udstødningsmanifolden og indtrængen af dens slidprodukter i turbinen, bryder sidstnævnte sammen for tidligt. | ОМ642. |
Motoren er meget sensitiv overfor overophedning, hvilket resulterer i revner osv. | ОМ629, ОМ628. |
Spilder brændstof fra injektorerne og brændstofpumpen bryder sammen. | ОМ629, ОМ628. |
EGR-ventilen sodes hurtigt til, hvilket også gælder indsugningsgasspjældet. | OM640. |
Positionssensorerne på krumtapakslen og knastakslen bryder ofte sammen. | ОМ646, ОМ647, ОМ613. |
Forekomst af luftlommer i brændstofsystemet grundet udtørring af hurtige forbindelser. | ОМ646, ОМ647, ОМ613. |
- @user_21114205.05.2022 19:52Medlem
Meget stort oljeforbruk
Motoren har idag krasjet- @ Unty197710.03.2023 08:48Medlem
Jeg tror, at motoren skal skilles ad og repareres, og jo hurtigere jo bedre.
Kommentarer – 2