CDI motorer: driftsegenskaber

CDI motorer: driftsegenskaber

CDI er dieselmotorer med Common Rail direkte indsprøjtningssystem, som er monteret på forskellige modeller fra Mercedes-Benz. Disse motorer kom frem i 1997. De har 4, 5, 6 eller 8 cylindre. De er udstyret med kædetræk og turbolader, hovedsageligt med intercooler. Der er installeret 2-trins turboladere på moderne versioner; AdBlue indsprøjtningssystemet mødes også – denne reducerer mængden af skadelige emissioner i udstødningsgassen.

CDI-motorer forbruger en relativ lav mængde brændstof, er miljøvenlige, tilbyder mere kraft og et højere moment. Sådanne anerkendte fabrikanter som Bosch og Delphi, producerer indsprøjtningssystemer til sådanne motorer.

Populære CDI-motorer

Index Antal cylindre og deres arrangement Antal ventiler Kapacitet, l Ydelse, hk Moment, Nm Produktionsår Mercedes-Benz modeller
OM612 5, in-line 20 2,7 156–170 330–400 1999–2007 C-Class W203; CLK-Class C209; E-Class W210; ML-Class W163; G-Class W463; Sprinter W901.
ОМ651 4, in-line 16 1,8 og 2,2 109‒204 250–500 2008 til i dag A-Class W176; CLS-Class W218; S-Class W222; SLK-Class R172; GLA-Class X156; M-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; E-Class W212; C-Class W204; C-Class W205;B-Class W246.
ОМ656 6, in-line 24 3,0 286–340 600‒700 2017 til i dag CLS-Class C257; S-Class W222; E-Class W213; G-Class W463.
ОМ642 V6 24 3,0 184–265 400–620 2005 til i dag C-Class W204; CLS-Class W219; E-Class W211; E-Class W213; CLK-Class C209; CLS-Class W218; E-Class W212; R-Class W251; S-Class W222; GL-Class X164; GLC-Class X253; ML-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; GLK-Class X204; G-Class W463; S-Class W221.
ОМ629 V8 32 4,0 306–320  700–730 2005–2010 E-Class W211; GL-Class X164; S-Class W221; ML-Class W164. 
OM640 4, in-line 16 2,0 82–140 180–300 2004–2012 A-Class W169; B-Class W245.
ОМ646 4, in-line 16 2,2 102–170 235–400 2002–2010 C-Class W203; C-Class W204; CLK-Class C209; E-Class W211; Sprinter W906; V-Class W639.
ОМ647 5, in-line 20 2,7 177 400 2002–2005 E-Class W211.
ОМ613 6, in-line 24 3,2 197 470 1999–2013 E-Class W210; S-Class W220.
ОМ628 V8 32 4,0 250–260 560 1999–2005 E-Class W211; G-Class W463; S-Class W220; ML-Class W163.
OM654 4, in-line 16 2,0 150–245 360‒500 2016 til i dag C-Class W205; E-Class W213; 

Almindelige fejl på CDI-motorer

FejlMotorer
For tidlig nedslidning af knastaksler, hvilket forårsages af motorens konstuktion.OM612.
Brænder ofte elektriske ledninger der leverer strøm til brændstofinjektorerne samt en boost trykssensor.OM612, ОМ647. 
Nedsmeltning af brandsikre spændeskiver under injektorerne, hvilket fører til dannelse af slam på dem.OM612, ОМ647, ОМ613. 
For tidlig nedslidning af piezo injektorer.OM651.
Forskydning af lejerne på krumtapakslen kan opstå på grund af fejl på oliepumpen.OM651.
Indsugningsmanifolden kan revne og miste lufttætheden, da den er lavet af plast.OM651.
Der opstår ofte lækager med kølervæske nær termostaten og vandpumpen.OM651.
Lækager på oliekøleren skyldes ofte en upålidelig pakning.ОМ642.
Grundet revner på udstødningsmanifolden og indtrængen af dens slidprodukter i turbinen, bryder sidstnævnte sammen for tidligt.ОМ642.
Motoren er meget sensitiv overfor overophedning, hvilket resulterer i revner osv.ОМ629, ОМ628.
Spilder brændstof fra injektorerne og brændstofpumpen bryder sammen.ОМ629, ОМ628.
EGR-ventilen sodes hurtigt til, hvilket også gælder indsugningsgasspjældet.OM640.
Positionssensorerne på krumtapakslen og knastakslen bryder ofte sammen.ОМ646, ОМ647, ОМ613.
Forekomst af luftlommer i brændstofsystemet grundet udtørring af hurtige forbindelser.ОМ646, ОМ647, ОМ613.
[Total: 0   Average: 0/5]