Indholdsfortegnelse
skjul
CRDi er dieselmotorer installeret på Hyundai og KIA biler, hvor der bruges Common Rail injektorsystem til brændstof forsyning. De er udstyret med MHI og Garrett turboladere. Variabel-geometri turbiner, lavet af BorgWarner, er installeret på nogle versioner. Disse motorer har en rem eller en taktkæde. Brændstofsystemet laves som regel af Delphi eller Bosch. Afhængig af versionen, kan brændstofinjektorerne være elektromagnetiske eller piezoelektriske.
Populære CRDi-motorer
Motor index | Antal cylindre og deres position | Antal ventiler | Kapacitet, l | Ytelse, hk | Moment, Nm | Året for starten på produktion | Udstyret på modeller |
D4CB | 4, in-line | 16 | 2,5 | 116‒177 | 314‒441 | 2001 | Hyundai H-1 A1; Hyundai H-1 TQ; Kia Sorento BL. |
D3EA | 3, in-line | 12 | 1,5 | 80‒105 | 182‒235 | 2001 | Hyundai Accent LC; Hyundai Matrix FC; Hyundai Getz TB. |
D4EA | 4, in-line | 16 | 2,0 | 112‒151 | 245‒350 | 2000 | Hyundai Sonata NF; Hyundai Tucson JM; Kia Sportage JE; Hyundai Santa Fe SM; Kia Carens UN; Hyundai Trajet; Kia Magentis MG; Hyundai Santa Fe CM; Kia Cerato LD; Hyundai Elantra XD. |
D4EB | 4, in-line | 16 | 2,2 | 139‒155 | 343‒353 | 2002 | Hyundai Grandeur TG; Hyundai Sonata EF; Hyundai Santa Fe SM; Hyundai Sonata NF; Hyundai Santa Fe CM. |
D4HA | 4, in-line | 16 | 2,0 | 136‒185 | 320‒400 | 2009 | Kia Sportage 4; Hyundai Tucson; Hyundai ix35 3; Kia Sportage 3; Hyundai ix35 2. |
D6EA | V6 | 24 | 3,0 | 239‒250 | 450‒540 | 2006 | Hyundai ix55; Kia Mohave. |
D3FA | 3, in-line | 12 | 1,1 | 75 | 153 | 2005 | Kia Picanto; Hyundai i10 1; Hyundai i10 2; Hyundai i20 1; Kia Rio 3; Hyundai i20 2. |
D4FC | 4, in-line | 16 | 1,4 | 75‒90 | 220 | 2008 | Hyundai i20 1; Kia Ceed 2; Hyundai i20 2; Kia Rio 4; Hyundai i30 1; Hyundai Accent RB; Hyundai Creta 1; Kia Rio 3; Hyundai ix20 1; Kia Venga 1. |
D4FB | 4, in-line | 16 | 1,6 | 90‒136 | 235‒280 | 2005 | Hyundai Elantra 4; Kia Soul 1; Hyundai Accent RB; Kia Cerato 1; Hyundai i30 1; Hyundai i30 2; Kia Stonic 1; Hyundai i30 3; Hyundai ix20 1; Kia Ceed 1; Kia Venga 1. |
D4FD | 4, in-line | 16 | 1,7 | 114‒141 | 260‒340 | 2010 | Kia Optima 3; Hyundai ix35 2; Hyundai i40 1; Kia Sportage 4; Kia Sportage 3; Hyundai Tucson 3; Kia Carens 3. |
Almindelige fejl på CRDi-motorer
Fejl | Motorer |
Spændeskiverne under injektorerne udbrænder, hvilket fører til dannelse af slam på motoren. | D4CB, D3EA, D4EA, D4EB. |
Oliepumpens rør stoppes til for tidligt, hvilket fører til en forskydning af lejerne. | D4CB, D3EA, D4EA, D4EB. |
Injektorerne og højtryks brændstofpumpen har en kort levetid. | D3EA, D6EA. |
Et topstykke kan revne på køretøjer med en høj kilometerstand. | D4EA, D4EB. |
Grundet fejl på EGR-ventilen og ECU’en, sidder motoren fast ved visse omdrejninger. | D4EA, D4EB. |
Brændstofinjektorerne sodes til, hvilket fører til at motoren går ujævnt. | D4HA, D3FA, D4FB. |
Olieforbruget stager under dynamisk kørsel. | D4HA. |
Indtrængen af udstødningsgasser i kølesystemet får motoren til at overophedes. | D6EA, D4FD. |
Hyppig kørsel på stort set tom tank, resulterer i luftlommer i brændstofsystemet. | D6EA. |
Over tid begynder der at lække olie fra under ventildækslet. | D3FA, D4FC, D4FD. |
Kommentar