DDiS motorer: driftsegenskaber

DDiS motorer: driftsegenskaber

DDiS er turboladede motorer med Common Rail direkte indsprøjtning, som sidder på biler fra Suzuki. De er blevet produceret siden 2003. Disse motorer er kendt for deres pålidelighed, høje ydeevne samt deres brændstoføkonomi. De er i dag tilgængelige til de fleste Suzuki-modeller.

Egenskaber for DDiS motorer

Disse motorer er en version af populære motorer, der produceres af General Motors, Groupe PSA (nu Stellantis) og Groupe Renault. De har en motorblok af støbejern eller aluminium, som har 4 cylindre. De virker med Common Rail brændstofsystemet, der fremstilles af Delphi, Bosch eller Siemens. Der bruges en kæde eller en rem til ventiltimingsmekanismen.

Populære DDiS motorer

KodeFabrikantKapacitet, LAntal ventilerMaks. ydeevne, hkMaks. moment, N·mStart på produktionSuzuki modeller med denne motor
Z13DTJGeneral Motors1.316751702005Swift
10FD53Groupe PSA1.416902002004Liana RA
10JBAXGroupe PSA1.616902152007SX4 GY
K9K 704Groupe Renault1.58651602001Jimny

Almindelige fejl på DDiS motorer

FejlMotorer
Olielækager er hyppige.10JBAX
Oliesilen stoppes til for tidligt, hvilket fører til fejl i turbinen.10JBAX
Der kan opstå fejl i ventiltimingsmekanismen grundet udstrækning af taktkæden.10FD53; 10JBAX
EGR-ventilen sodes hurtigt til, hvilket kan få den til at sætte sig fast.10JBAX; Z13DTJ
De brandbestandige spændeskiver under brændstofinjektorerne går ofte i stykker.10JBAX
Krumtapakslens dæmperemskive går tidligt i stykker.10FD53
Elementer i brændstofsystemet går ofte i stykker.10FD53
Lejerne i forbindelsesstangen glider.K9K 704
Brændstofinjektorerne er udsatte overfor tilsmudsning.K9K 704
Taktkæden hopper en tand over grundet tryktab i smøringssystemet.Z13DTJ

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *