Indholdsfortegnelse
skjul
DDiS er turboladede motorer med Common Rail direkte indsprøjtning, som sidder på biler fra Suzuki. De er blevet produceret siden 2003. Disse motorer er kendt for deres pålidelighed, høje ydeevne samt deres brændstoføkonomi. De er i dag tilgængelige til de fleste Suzuki-modeller.
Egenskaber for DDiS motorer
Disse motorer er en version af populære motorer, der produceres af General Motors, Groupe PSA (nu Stellantis) og Groupe Renault. De har en motorblok af støbejern eller aluminium, som har 4 cylindre. De virker med Common Rail brændstofsystemet, der fremstilles af Delphi, Bosch eller Siemens. Der bruges en kæde eller en rem til ventiltimingsmekanismen.
Populære DDiS motorer
Kode | Fabrikant | Kapacitet, L | Antal ventiler | Maks. ydeevne, hk | Maks. moment, N·m | Start på produktion | Suzuki modeller med denne motor |
Z13DTJ | General Motors | 1.3 | 16 | 75 | 170 | 2005 | Swift |
10FD53 | Groupe PSA | 1.4 | 16 | 90 | 200 | 2004 | Liana RA |
10JBAX | Groupe PSA | 1.6 | 16 | 90 | 215 | 2007 | SX4 GY |
K9K 704 | Groupe Renault | 1.5 | 8 | 65 | 160 | 2001 | Jimny |
Almindelige fejl på DDiS motorer
Fejl | Motorer |
Olielækager er hyppige. | 10JBAX |
Oliesilen stoppes til for tidligt, hvilket fører til fejl i turbinen. | 10JBAX |
Der kan opstå fejl i ventiltimingsmekanismen grundet udstrækning af taktkæden. | 10FD53; 10JBAX |
EGR-ventilen sodes hurtigt til, hvilket kan få den til at sætte sig fast. | 10JBAX; Z13DTJ |
De brandbestandige spændeskiver under brændstofinjektorerne går ofte i stykker. | 10JBAX |
Krumtapakslens dæmperemskive går tidligt i stykker. | 10FD53 |
Elementer i brændstofsystemet går ofte i stykker. | 10FD53 |
Lejerne i forbindelsesstangen glider. | K9K 704 |
Brændstofinjektorerne er udsatte overfor tilsmudsning. | K9K 704 |
Taktkæden hopper en tand over grundet tryktab i smøringssystemet. | Z13DTJ |
Kommentar