DI-D motorer: driftsegenskaber

DI-D motorer: driftsegenskaber

DI-D motorer er turboladede dieselmotorer, der er udstyret med direkte indsprøjtning. De sidder på biler fra Mitsubishi. De blev brugt første gang på tredje generation af SUV’en, Mitsubishi Pajero, i 1999. I dages bruges disse motorer ofte.

Egenskaber for DI-D motorer

DI-D motorer er række-fire motorer. De har en motorblok af støbejern eller aluminium. Topstykket fremstilles altid af aluminium. Afhængig af version, bruges der enten en kæde eller en rem i ventiltimingsmekanismen. Der blev brugt en distribueringspumpe til brændstofindsprøjtning på motorer fra de tidlige 00’ere. Denne blev senere udskiftet med en mere effektivt og brændstofbesparende Common Rail system.

Populære DI-D motorer

Motorkode Motorkapacitet, l Antal ventiler Maks. ydelse, hk Maks. moment, N⋅m Start på produktion Mitsubishi modeller med denne type motor
4D56 2.5 8 114 247 2004 L200 IV; Pajero Sport II
16 136 320
16 178 350–400
4М41 3.2 16 165 351 1999 Pajero II, III, IV; L200 IV
16 175–200 382–441
4N13 1.8 16 150 300 2010 Lancer VIII; ASX
4N14 2.2 16 150–177 360–380 2010 ASX; Outlander II and III; Delica D5
4N15 2.4 16 154–181 380–430 2015 Pajero Sport II; L200 V
F9Q 1.9 8 80–120 180–270 2000 Carisma DA2A, DAO; Space Star DG_A
8 110–130 260–300 2005
8 130 300 2008

Almindelige fejl på DI-D motorer

FejlMotorer
Motorens tætninger og pakninger mister ofte deres tæthed.4D56.
Brændstofinjektorerne går hurtigt i stykker, specielt hvis der bruges brændstof af dårlig kvalitet.4D56; 4N15; 4N14.
Remskiven på krumtapakslen har en kort levetid.4D56.
Remmen på balanceakslen går tidligt i stykker.4D56.
Topstykket revner ofte ved en relativ lav kilometerstand.4D56.
Stemplerne beskadiges grundet ekstremt høje temperaturer.4М41.
Højtryks-brændstofpumpen har en kort levetid.4М41.
Remskiven på krumtapakslen slides for tidligt.4М41.
Der kommer hurtigt kulstofaflejringer på EGR-ventilen.4М41; 4N15; 4N14.
Flapperne i indsugningsmanifolden sætter sig fast, da der dannes kulstofaflejringer.4N14; 4N15.
Lejerne på krumtapakslen kan glide ved en relativ lav kilometerstand, når oliepumpen nedslides og der sker et trykfald i smøringssystemet.F9Q.
Lavtryks-brændstofpumpen går ofte i stykker.F9Q.
Tilstopning af trykventilen til brændstof fører til fejl i motoren.F9Q.

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *