DI-D motorer er turboladede dieselmotorer, der er udstyret med direkte indsprøjtning. De sidder på biler fra Mitsubishi. De blev brugt første gang på tredje generation af SUV’en, Mitsubishi Pajero, i 1999. I dages bruges disse motorer ofte.
Egenskaber for DI-D motorer
DI-D motorer er række-fire motorer. De har en motorblok af støbejern eller aluminium. Topstykket fremstilles altid af aluminium. Afhængig af version, bruges der enten en kæde eller en rem i ventiltimingsmekanismen. Der blev brugt en distribueringspumpe til brændstofindsprøjtning på motorer fra de tidlige 00’ere. Denne blev senere udskiftet med en mere effektivt og brændstofbesparende Common Rail system.
Populære DI-D motorer
Motorkode | Motorkapacitet, l | Antal ventiler | Maks. ydelse, hk | Maks. moment, N⋅m | Start på produktion | Mitsubishi modeller med denne type motor |
4D56 | 2.5 | 8 | 114 | 247 | 2004 | L200 IV; Pajero Sport II |
16 | 136 | 320 | ||||
16 | 178 | 350–400 | ||||
4М41 | 3.2 | 16 | 165 | 351 | 1999 | Pajero II, III, IV; L200 IV |
16 | 175–200 | 382–441 | ||||
4N13 | 1.8 | 16 | 150 | 300 | 2010 | Lancer VIII; ASX |
4N14 | 2.2 | 16 | 150–177 | 360–380 | 2010 | ASX; Outlander II and III; Delica D5 |
4N15 | 2.4 | 16 | 154–181 | 380–430 | 2015 | Pajero Sport II; L200 V |
F9Q | 1.9 | 8 | 80–120 | 180–270 | 2000 | Carisma DA2A, DAO; Space Star DG_A |
8 | 110–130 | 260–300 | 2005 | |||
8 | 130 | 300 | 2008 |
Almindelige fejl på DI-D motorer
Fejl | Motorer |
Motorens tætninger og pakninger mister ofte deres tæthed. | 4D56. |
Brændstofinjektorerne går hurtigt i stykker, specielt hvis der bruges brændstof af dårlig kvalitet. | 4D56; 4N15; 4N14. |
Remskiven på krumtapakslen har en kort levetid. | 4D56. |
Remmen på balanceakslen går tidligt i stykker. | 4D56. |
Topstykket revner ofte ved en relativ lav kilometerstand. | 4D56. |
Stemplerne beskadiges grundet ekstremt høje temperaturer. | 4М41. |
Højtryks-brændstofpumpen har en kort levetid. | 4М41. |
Remskiven på krumtapakslen slides for tidligt. | 4М41. |
Der kommer hurtigt kulstofaflejringer på EGR-ventilen. | 4М41; 4N15; 4N14. |
Flapperne i indsugningsmanifolden sætter sig fast, da der dannes kulstofaflejringer. | 4N14; 4N15. |
Lejerne på krumtapakslen kan glide ved en relativ lav kilometerstand, når oliepumpen nedslides og der sker et trykfald i smøringssystemet. | F9Q. |
Lavtryks-brændstofpumpen går ofte i stykker. | F9Q. |
Tilstopning af trykventilen til brændstof fører til fejl i motoren. | F9Q. |
Kommentar