Dieselmotorer: egenskaber, problemer, de bedste modeller

Dieselmotorer: egenskaber, problemer, de bedste modeller

De motorkonstruktioner der anvendes i dag stammer tilbage fra 1800-tallet, men er selvfølgelig blevet udviklet på mange områder siden de første, relativt simple, konstruktioner.

De første dieselmotorer blev udviklet af den fransk/tyske ingeniør Rudolf Diesel, og har som man næsten kan gætte fået navn efter ham. Han begynde at udvikle en dieselmotor fordi han mente at dampmaskinens udnyttelse af brændstoffet, som var på ca 10%, var meget lav. Han fik patent på sin første dieselmotor i 1893 og byggede den første fungerende motor i 1897.

I årene før Diesel, havde en anden tysker Nicolaus August Otto udviklet den såkaldte Ottomotor, som er en firtaktsmotor, hvor brændstoffet består af atmosfæriske gasser.

Dieselmotorer findes grundlæggende i to hovedtyper, totakts- og firetaktsmotorer. Men hvordan virker en dieselmotor egentlig?

2-takts dieselmotorer

En totaktsmotor starter med kompressionsslaget, det vil sige at stemplet bevæger sig fra bunden af cylinderen til toppen, hvor den komprimerer luften, når stemplet er helt oppe i det såkaldte dødpunkt sprøjtes brændstoffet ind og selvantændes på grund af den høje temperatur, derefter følger så ekspansionsslaget som driver stemplet ned i bunden, hvorefter processen begynder forfra. En totakts motor har altså en forbrænding pr. Rotation. Denne konstruktion er billigere end 4-takst, men er til gengæld også den mest miljøbelastende. På grund af de lavere konstruktionsomkostninger anvendes princippet også i alle store skibsmotorer.

4-takts dieselmotorer

En firetaktsmotor starter med at stemplet er i top og begynder at bevæge sig nedag, derved suges eller trykkes der luft ind i cylinderen, anden takt er der hvor stemplet bevæger sig op og komprimerer luften igen. Når stemplet når toppen sprøjtes der brændstof ind i via brændstofventilen, brændstoffet antændes igen på grund af den høje temperatur, 3 takt er der hvor trykket presser stemplet ned igen, 4 takt betyder at udstødningsventilen åbner og udstødningsgasserne presses ud af cylinderen.

Den bedste dieselmotor

Det kan være svært at bestemme præcist hvilken dieselmotor der er den bedste. Der er flere bilfabrikker der hævder at have produceret den bedste, men er det den mest økonomiske, eller den der har den højeste ydelse, der er den bedste? Det er der ikke nogen regler for. Men her kommer et par eksempler:

BMW mener at have markedets bedste dieselmotor, som de har investeret meget i udviklingen af. De mener selv at den er lige så god eller bedre end tilsvarende benzinmotorer, og at den vil være relevant langt ud i fremtiden. De har markedets kraftigste dieselmotor med navnet M50d med 400 Hk, og har også mindre 4 og 6-cylindrede motorer med et stort udviklingspotentiale hvad angår brændstoføkonomi og dermed mindre miljøbelastning pr. kørt kilometer.

Søger man en bil med en mindre motor, skal man kigge efter franske, eller franskejede, bilmærker. Både Peugeot og Renault har små økonomiske motorer. Der er ikke mange små dieselbiler tilbage på det det danske marked, men dem der er giver stor værdi for pengene, blandt andet fordi diesel har fået et, ikke altid fortjent, dårligt rygte. Der bliver dog færre og færre af disse biler, særligt fordi økonomiske dieselmotorer, med de lovpligtige filtre og andre miljøtiltag er dyrere at konstruere end tilsvarende benzinmotorer.

Hvad er der galt, hvis en dieselmotor ikke vil starte?

Der kan være flere faktorer der spiller ind hvis en dieselmotor ikke starter. Først og fremmest er det en god idé at tjekke brændstoftilførslen, om der er diesel på tanken, og om brændstoffiltre, slanger osv. er i orden.

Er alt i orden er det sandsynligvis gløderørene der trænger til udskiftning. Gløderørene er kun i brug under opstarten, hvor de hjælper med at få brændstofblandingen til at antænde, når motoren er blevet varm begynder den at selvantænde på grund af trykket og varmen, og gløderørene slukkes igen. Oftest skyldes startproblemer at det er tid at skifte gløderørene.

Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.