Driver Shift Control (DSC) er en funktion med manuelt gearskifte i automatgearkasser på biler fra Pontiac, Chevrolet, Cadillac og Buick. Det tillader maksimal kørekomfort og hjælper til at spare brændstof. Dette system tillader motorbremsning og forbedrer køretøjets dynamiske egenskaber og manøvreegenskaber.
Sådan virker det
Driver Shift Control (DSC) funktionen findes i klassiske automatgearkasser med en hydraulisk momentomformer, planetgear sæt og elektronisk styring. Manuel kontrol er mulig takket være specialiseret firmware. Føreren skifter gear med gearstangen. For at skifte til manuel tilstand skal føreren rykke stangen fra ”D” positionen og til højre (for biler med førersædet i venstre side) eller til venstre (for biler med førersædet i højre side) og så rykke den mod ”+” eller ”-” for at skifte op eller ned.
Populære gearkasser med Driver Shift Control (DSC) funktion
Gearkassekode | Fabrikant | Antal gear | Maks. Motor drejningsmoment, Nm | Maks. motorkapacitet, L | Bil layout | Start på produktion | Modeller med gearkassen |
4T65E | GM | 4 | 380 | 3,8 | Forhjulstræk, Firehjulstræk | 1996 | Pontiac Grand Prix; Chevrolet Impala; Pontiac Montana; Buick LeSabre; Pontiac Aztek; Buick Rendezvous; Chevrolet Malibu; Pontiac Bonneville |
4L65E | GM | 4 | 515 | 6,2 | Baghjulstræk | 2001 | Chevrolet Silverado; Pontiac GTO; Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette |
5L50E | GM | 5 | 450 | 4,6 | Baghjulstræk, Firehjulstræk | 2000 | Cadillac STS; Pontiac Solstice; Buick Park Avenue; Cadillac SRX; Cadillac XLR |
5L40E | GM | 5 | 360 | 3,6 | Baghjulstræk, Firehjulstræk | 1999 | Pontiac Solstice; Cadillac SRX; Cadillac CTS; Cadillac STS |
6L80 | GM | 6 | 800 | 6,2 | Baghjulstræk, Firehjulstræk | 2006 | Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette; Pontiac G8; Cadillac XLR |
8L90 | GM | 8 | 1000 | 6,2 | Baghjulstræk, Firehjulstræk | 2015 | Cadillac Escalade; Cadillac CT6; Chevrolet Silverado; Cadillac CTS-V; Chevrolet Corvette; Chevrolet Camaro; Cadillac ATS-V |
Almindelige fejl på gearkasser med Driver Shift Control (DSC)
Fejl | Gearkasser |
Friktionspladerne i momentomformeren har en kort levetid. | 4L65E |
Kanalerne og magnetventilerne i det hydrauliske ventilhus stoppes til grundet forurenet olie. | 4Т65Е; 8L90; 5L50E; 6L80; 5L40E; 4L65E |
Koblingspakken nedslides for tidligt. | 4L65E; 4Т65Е |
Gearkassens bremsebånd forstrækkes ved hyppig kørsel med høj hastighed. | 4L65E |
Separatorpladen i det hydrauliske ventilhus nedslides med tiden. | 4L65E |
Transmissionspumpen går ofte i stykker. Den kan sætte sig fast ved høje omdrejninger. | 5L40E; 5L50E; 6L80; 4L65E |
Lejerne kan blive beskadiget. | 4Т65Е |
Gummistemplerne smelter ved overophedning. | 5L40E |
Koblingspakken går hurtigt i brænd, hvis der ikke er nok olietryk. | 5L50E |
Navet og bøsningerne i den hydrauliske momentomformer går hurtigt i stykker. | 6L80 |
Transmissionspumpen bliver utæt da tætningsringene glider. | 6L80 |
Kommentar