Driver Shift Control: funktioner, fordele og ulemper

Driver Shift Control: funktioner, fordele og ulemper

Driver Shift Control (DSC) er en funktion med manuelt gearskifte i automatgearkasser på biler fra Pontiac, Chevrolet, Cadillac og Buick. Det tillader maksimal kørekomfort og hjælper til at spare brændstof. Dette system tillader motorbremsning og forbedrer køretøjets dynamiske egenskaber og manøvreegenskaber.

Sådan virker det

Driver Shift Control (DSC) funktionen findes i klassiske automatgearkasser med en hydraulisk momentomformer, planetgear sæt og elektronisk styring. Manuel kontrol er mulig takket være specialiseret firmware. Føreren skifter gear med gearstangen. For at skifte til manuel tilstand skal føreren rykke stangen fra ”D” positionen og til højre (for biler med førersædet i venstre side) eller til venstre (for biler med førersædet i højre side) og så rykke den mod ”+” eller ”-” for at skifte op eller ned.

Populære gearkasser med Driver Shift Control (DSC) funktion

GearkassekodeFabrikantAntal gearMaks. Motor drejningsmoment, NmMaks. motorkapacitet, LBil layoutStart på produktionModeller med gearkassen
4T65EGM43803,8Forhjulstræk, Firehjulstræk1996Pontiac Grand Prix; Chevrolet Impala; Pontiac Montana; Buick LeSabre; Pontiac Aztek; Buick Rendezvous; Chevrolet Malibu; Pontiac Bonneville
4L65EGM45156,2Baghjulstræk2001Chevrolet Silverado; Pontiac GTO; Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette
5L50EGM54504,6Baghjulstræk, Firehjulstræk2000Cadillac STS; Pontiac Solstice; Buick Park Avenue; Cadillac SRX; Cadillac XLR
5L40EGM53603,6Baghjulstræk, Firehjulstræk1999Pontiac Solstice; Cadillac SRX; Cadillac CTS; Cadillac STS
6L80GM68006,2Baghjulstræk, Firehjulstræk2006Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette; Pontiac G8; Cadillac XLR
8L90GM810006,2Baghjulstræk, Firehjulstræk2015Cadillac Escalade; Cadillac CT6; Chevrolet  Silverado; Cadillac CTS-V; Chevrolet Corvette; Chevrolet Camaro; Cadillac ATS-V

Almindelige fejl på gearkasser med Driver Shift Control (DSC)

FejlGearkasser
Friktionspladerne i momentomformeren har en kort levetid.4L65E
Kanalerne og magnetventilerne i det hydrauliske ventilhus stoppes til grundet forurenet olie.4Т65Е; 8L90; 5L50E; 6L80; 5L40E; 4L65E
Koblingspakken nedslides for tidligt.4L65E; 4Т65Е
Gearkassens bremsebånd forstrækkes ved hyppig kørsel med høj hastighed.4L65E
Separatorpladen i det hydrauliske ventilhus nedslides med tiden.4L65E
Transmissionspumpen går ofte i stykker. Den kan sætte sig fast ved høje omdrejninger.5L40E; 5L50E; 6L80; 4L65E
Lejerne kan blive beskadiget.4Т65Е
Gummistemplerne smelter ved overophedning.5L40E
Koblingspakken går hurtigt i brænd, hvis der ikke er nok olietryk.5L50E
Navet og bøsningerne i den hydrauliske momentomformer går hurtigt i stykker.6L80
Transmissionspumpen bliver utæt da tætningsringene glider.6L80

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *