DSTC: definition, funktion, driftsprincip og årsag til fejl

DSTC: definition, funktion, driftsprincip og årsag til fejl

DSTC står for Dynamic Stability & Traction Control, og det er et system der sidder på biler fra Volvo. Det blev brugt første gang på Volvo S80, der blev lanceret i 1998. Dette system spiller en stor rolle i køretøjets sikkerhed; det forbedrer styre- og manøvreegenskaberne og hjælper med at undgå udskridninger og hjulspin.

Sådan virker DSTC

Opretholdelse af stabiliteten opnås ved at sammenligne førerens beregnede retning med køretøjets faktiske retning. For at bestemme den korrekte bane, bruger processoren data fra forhjulenes vinkelsensorer, trykket i bremsesystemet og positionen for bremselyskontakten. For at finde den faktiske kørselsretning, bruges der andre parametre: hjulenes hastighed, drejehastigheden og centrifugalkraften.

Hvis det er nødvendigt, aktiverer systemet bremserne, for at få bilen tilbage i dens beregnede bane. For at gøre dette, kan systemet reducere motorens drejningsmoment ved at ændre mængden af tilført brændstof.

Systemet er altid aktivt og kan ikke slås fra. Føreren kan dog aktivere Sports tilstanden, hvor systemet for eksempel tillader, at man laver en kontrolleret udskridning.

Populære Volvo modeller med DSTC

  • V60 I, II;
  • S80 I, II;
  • V70 II, III;
  • S60 I, II;
  • V90 Cross Country.

Årsager til fejl på DSTC

  • Forhjulenes vinkelsensorer går ofte i stykker.
  • Hjulenes hastighedssensorer bliver beskidte.
  • Ledningerne beskadiges.
[Total: 0   Average: 0/5]

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *