EBA, BA og BAS: definition, funktioner og driftsprincip

EBA, BA og BAS: definition, funktioner og driftsprincip

EBA, BA og BAS er alle udgaver af assistancesystemer til nødbremsning, som bruges i biler fra Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Toyota samt nogle andre biler. Sådanne systemer bidrager til at reducere bremselængden og kan hjælpe til at undgå ulykker. De kompenserer for langsomme reaktioner fra føreren, eller når der påføres et utilstrækkelig pres på bremsepedalen under en nødbremsning. Alle nye køretøjer der sælges i EU, skal være udstyret med nødbremseassist som standard.

Sådan virker EBA, BA og BAS

En af hovedelementerne i systemet er en sensor, der måler den hastighed som trykstangen i bremseforstærkeren bevæger sig med. Hvis der trædes hårdt på bremsepedalen, aktiverer styreenheden magnetventilen i bremseforstærkeren. Dette øger den kraft føreren påfører bremsepedalen. Og dette resulterer i at trykket i bremsesystemet øges, hvilket får hjulbremsemekanismerne til at aktiveres hurtigere.

Populære biler udstyret med EBA, BA eller BAS

  • Volvo S60 I, XC60 I;
  • Mazda CX-9 (TB);
  • Mercedes-Benz C-Class W203, S-Class W221, S-Class W140, M-Class W163;
  • Peugeot 508 I;
  • Citroën DS3;
  • Toyota Corolla XI.

Årsager til fejl i EBA, BA og BAS

  • Fejl i sensoren i vakuumforstærkerens trykstang.
  • Oxidering af styreenhedens kontakter.
  • Ødelagte ledninger.

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *