EBD: beskrivelse, funktioner og driftsprincip

EBD: beskrivelse, funktioner og driftsprincip

EBD står for elektronisk bremsekraftfordeling. Med hensyn til elektroniske styrealgoritmer, er det en tilføjelse til ABS. Det virker sammen med andre aktive sikkerhedssystemer, så som traction kontrol. Systemet sidder på biler fra Toyota, Volkswagen, Renault, Nissan, Kia, Hyundai samt nogle andre biler. Det redistribuerer bremsekraften mellem hjulene eller akslerne efter situationen, køretøjets belastning og vejens kvalitet. Brugen af dette system hjælper med at reducere bremselængden.

Sådan virker EBD

Systemet forhindrer at hjulene låser ved at regulere bremsevæsketrykket i de tilsvarende bremsekredsløb. Styreenheden bruger aflæsninger fra ABS-sensorerne til at beregne hvornår hjulene låser. Hvis det bliver nødvendigt, sender det en kommando om at lukke den tilsvarende indgangsventil. Trykket i andre kredsløb øges indtil ABS aktiveres. Hvis hjulet fortsat låser, åbnes udgangsventilen. Dette fører til at trykket reduceres.

Populære biler med EBD

  • Toyota Corolla Verso AR10, Hilux VII;
  • Renault Duster HS, Clio V, Megane III;
  • Volkswagen Polo VI, Passat B8;
  • Nissan Qashqai 1G;
  • Kia Sportage III, Ceed III.

Årsager til fejl på EBD

  • Beskidte ABS-sensorer.
  • Utilstrækkelig arbejdsvæske, f.eks. pga. en lækage.
  • En forkert justeret bremselygtekontakt.
  • Ødelagte ledninger.
  • Oxiderede kontakter.
Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.