Ligesom på Benzin- og dieselbiler, kan man tydeligt se på forbruget, når man har noget på slæb, gælder det samme for el- og hybridbiler. Desværre er det dog stadigvæk ikke mange, der i dag har anhænger træk og mange elbiler må slet ikke trække noget. Der kommer dog flere og flere biler med anhængertræk i takt med, at populariteten af disse biler stiger, men hvorfor har alle ikke anhængertræk og hvor meget må de der har trække? Det vil vi se nærmere på i følgende artikel.
Hvorfor er det ikke alle elbiler, der har anhængertræk?
Selvom der stadig kommer flere og flere elbiler, der er godkendt til anhængertræk, kan det fortsat være svært at finde en, der kan trække fx en campingvogn eller andre tunge læs. Det handler dog ikke om, at de ikke er i stand til at trække vægten, men at efterspørgslen ikke har været så stor og at det på nuværende tidspunkt kun er meget få bilproducenter, der før lancering bruger ressourcer på at få typegodkendt dem i overensstemmelse med EU-direktivet 94/20/EF af 30. maj 1994 om mekaniske tilkoblingsanordninger for motorkøretøjer og påhængskøretøjer og anordningernes fastgøring på køretøjerne. Det betyder med andre ord, at der først virkelig vil komme gang i salget af elbiler med anhængertrækgodkendelse, når producenterne begynder at ansøge om og efterleve kravene i dette direktiv.
Hvor meget må de trække?
Det er vigtigt, at man tjekker hvilke elbiler, der er godkendte til anhængertræk. De biler, der ikke er godkendt må nemlig ikke trække noget som helst. Dette betyder altså, at selvom du får monteret et anhængertræk, hvor det er muligt, må du altså ikke trække noget. Dog kan du altid montere en bagageboks eller en cykelholder, bare du er opmærksom på at påhængsvægten ikke må være på over 60 kg i alt. Disse regler gælder uanset hvilket land man kører i inden for EU og i Norge.
Der findes naturligvis anhængertræk, som er mulige at montere på enkelte elbiler, men hvis de ikke er fabriksgodkendte, anbefaler vi ikke at montere et sådant, da det skal være godkendt både af producenten og leve op til kravene, som er dikteret i EU-direktivet.
Bilistorganisationerne i både Danmark, Tyskland og Norge fraråder også bilkøbere at eftermontere trækkroge, der ikke er typegodkendte.
Der er på nuværende tidspunkt forskel på hvor meget elbiler og hvor meget hybridbiler må trække og dette kan have stor relevans for dig, der overvejer at købe en elbil og samtidig har brug for at kunne trække op til 3500 kg.
Som det er nu, er det kun meget få hybridbiler, der kan trække op til 3500 kg., hvor elbiler kun må trække op til 2.250 kg. påhængsvægt med bremse. Det mest normale for de elbiler, der er godkendte til anhængertræk er dog 750 kg.
Hvilke elbiler er godkendt og hvor meget må de trække?
Nedenfor finder du de elbiler, som er godkendt til træk og hvor meget vægt de er godkendt til.
Til sammenligning findes der langt flere hybridbiler med anhængertræk og vi har derfor valgt kun at vise de 7 med højest tilladte trækvægt her:
Som det fremgår, findes der ikke et stort udvalg af hverken elbiler eller hybridbiler med træk, hvilket man hurtigt bemærker, når man ser hvor hurtigt antallet af kg falder. Vi kan dog kun håbe, at producenterne fremover vil efterkomme ønsket om flere grønne biler med anhængertræk.
Konklusion
I takt med at der hele tiden sælges flere og flere el- og hybridbiler, stiger behovet for anhængertræk også. Vi kan dermed forvente, at der i fremtiden vil være flere og flere biler, som er godkendt til at trække og brancheorganisationen forudser dog også, at der vil ske en stor udvikling i antallet af elektriske SUV’er som bliver typegodkendte til trækkrog, men indtil da skal man måske hellere satse på en hybridbil, da de for det første i større omfang er godkendte allerede nu og så må de desuden trække en større vægt end elbilerne.
Kommentar