Fakta der er værd at overveje når du skal vælge tændrør

true

Benzinmotorer bruger tændrør til at antænde luft og benzin blandingen inde i cylinderne. De har alle en forskel i antal af elektroder, produktionsmaterialet og er produceret af en lang række forskellige firmaer. I denne artikel vil du finde information om hvordan du vælger de rigtige tændrør for at få din motor til at gå lettere, maksimere ydeevnen, reducere brændstofforbruget og mange andre nyttige råd.

Primære typer

 Typer baseret på antal af elektroder: 
  1. Enkelt-elektrode. De har en elektrode i center og en i siden der er lavet af metal med en diameter på 2.5 mm. Dette simple design sikrer effektiv forbrænding. Disse tændrør er billige og har en kort levetid. 
  2. Multi-elektrode. De har op til 4 elektroder. Det giver en lang levetid fordi de arbejdende elementer går i stykker én efter én. Det er dog muligt at justere afstanden på elektroderne. Disse komponenter er det bedste valg hvis tændrørene i motoren er svære at komme til.
Tændrør enkelt-elektrode, multi-elektrode.
 Typer baseret på materialet af center elektroden (Dette er kun de mest almindelige): 
  1. Kobber-Nikkel. De har en levetid på 25.000-30.000 kilometer. De er billige og er optimale til in-line motorer.
  2. Platin. De har en levetid på op til 120.000 kilometer. De har en tyndere elektrode som giver en mere kraftfuld gnist. 
  3. Iridium. Disse tændrør er mere resistente mod høje temperaturer og korrosion. De har den samme levetid som tændrørene i Platin og har en maksimal effektiv forbrænding.
  4. Sølv. De er resistente mod høj belastning, vibrationer og modstandsdygtige mod aflejringer. De er det bedste valg til biler der kører på autogas (lpg). Ulempen ved sølv er at levetiden er lav, den er i gennemsnit op til 30.000 kilometer.
Tændrør Kobber-Nikkel, platin, iridium, sølv.
Et par tip fra AUTODOC: Platin og Iridium komponenter er rimelig dyre men hvis tændrørene er svære at komme til er det bedre at montere dele af denne type fordi de har længere levetid. Det samme gælder hvis din bil bliver brugt rigtig meget. Ved andre tilfælde kunne du snildt vælge de billigere komponenter.
 Baseret på varme spænd: 
  1. Varm. De har lav varmeafledning fra den centrale elektrode og isolator. De bliver brugt i motorer med lave kompressionsforhold der opererer med brændstof med lav oktan.
  2. Kold. De har høj varmeafledning og bliver brugt i motorer med højt oktantal der har et højt kompressionsforhold. 
  3. Medium. De har en balanceret karakteristika af de første to typer. Disse tændrør er de mest almindelige.
Tændrør varm, kold, medium.
Bortset fra dette så er tændrør også forskellige i diameter, gevind og længde, størrelsen på tændrørsnøglen og tætningstypen (med en letmetal skive eller med en konisk tilslutning).

Populære modeller af tændrør

  • Bosch Platinum Plus HR6DP. De har en central elektrode med platin spids. De er ekstremt holdbare og har en lang levetid. Op til 120.000 kilometer.
  • Denso K20TT. De har en tynd 1.5 mm elektrode fremstillet af nikkel. De er gode til motorer der kører på benzin eller brint. De har samme egenskaber som dem der er fremstillet i iridium men er billigere. Disse tændrør reducerer brændstofforbruget og udstødningsgasser.
  • Champion N9BYC4. De har 3 elektroder og lang levetid. Helt op til 70.000 kilometer.
  • Beru ULTRA-14FGR6DDU. Deres egenskab er to par af asymmetriske elektroder. Deres funktion er stabil selv ved lave volt.
  • Valeo R76H11. De har ensidet elektrode og har et optimalt mellemrum til gnist som sikrer perfekt gnistformation. Som et resultat giver de bedre brændstofforbrug og kan give op til 2,1% motorydelse. De er billige.

Konklusion

Udskift tændrørene hvis levetiden er udløbet. Hvis du ignorerer dette problem for lang tid kan det få motoren eller andre dele af motoren til at gå i stykker. Følg AUTODOC’s anbefalinger og monter dele der passer bedst til din bil.

Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.