Forbrændingsmotorer

Forbrændingsmotorer

Forbrændingsmotorens historie er lang historie. De første forsøg med at udvikle en sådan blev foretaget af hollænderen C. Huygens i 1670-erne. Det tog dog et par hundrede år mere inden de første brugbare bilmotorer blev konstrueret. Undervejs blev der eksperimenteret med mange forskellige brændstoffer, lige fra krudt til gas m.v. Som de fleste vel er klar over kom man endelig frem til at benzin og diesel var de to brændstoffer der fungerer bedst.

Hvordan virker en motor

En forbrændingsmotor er helt grundlæggende en motor, der fungerer ved at brændstof, blandet med luft ledes ind i en cylinder, her antændes blandingen og driver dermed et stempel op og ned i cylinderen.

Motorens opbygning kan være opbygget med en enkelt cylinder, 2, 3 eller 4 eller for den sags skyld 16 – grundprincippet er det samme, også uanset hvilket brændstof motoren anvender.

Forbrændingsmotorens historie

Forbrændingsmotoren er en konstruktion der har været arbejdet på i århundreder, de første brugbare konstruktioner blev opfundet i slutningen af 1800-tallet. De tidligere modeller var oftest godt tænkt, men ikke brugbare i stor skala. Der var alt fra krudmotorer til gasmotorer. Gasmotorerne blev som de første produceret, i størrelser op til 8-9 kW, selvom de ikke var økonomiske i brug.

I 1867 blev den første gasmotor, med en relativt god brændstoføkonomi, produceret af N.A. Otto og E. Langen, den var opretstående hvor stemplet i de første 10% af bevægelsen sugede gas-luft-blandingen ind, derefter blev den antændt, og drev stemplet og den forbundne tandstang opad, indtil trykket stoppede bevægelsen. Herefter blev der indkoblet et svinghjul som sammen med afkølingen af cylinderen trak nedad. Lige før stemplet nåede i bund blev der åbnet for udstødningen og det hele startede så forfra. Denne motor var meget udbredt.

Den første encylindrede 4-takts benzinmotor blev opfundet af Gottlieb Daimler i 1884. Den havde de fordele at den i forhold til gasmotoren var meget let, og havde et højere omdrejningstal på 500-800 omdrejninger i minuttet, hvor man tidligere havde 150-180 omdrejninger i minuttet.

I 1897 konstruerede Diesel en encylindret vandkølet motor, med en virkningsgrad der var betydeligt bedre end dampmaskinernes. Den er senere blevet udviklet meget og i dag er det normalt at se en dieselmotor med en virkningsgrad på over 50% af brændstoffet.

Motortyper

Der findes flere forskellige motortyper, også når vi taler om forbrændingsmotorer. De mest udbredte er to-takts- og fire-taktsmotorer, men der findes også andre typer, som dog ikke er blevet så udbredte.Herunder findes for eksempel Wankelmotoren, som ikke har stempler men en trekantet rotor, hvilket reducerer vægten og gør den næsten fri for vibrationer. Desværre er den ikke særlig slidstærk fordi det teknisk er svært at tætne mellem rotoren og motorhuset.

Verdens største dieselmotor

De største dieselmotorer anvendes på fragtskibe, det skyldes at de har en god ydelse, og at man anvender 2-takts-princippet som gør dem relativt billige at fremstille i forhold til 4-takts-motorer.

Verdens største dieselmotor produceres for tiden af finske Wärtsilä og hedder Wärtsilä RT-flex96C, den første blev i øvrigt installeret i containerskibet Emma Mærsk, der på det tidspunkt med totalvægt på næsten 157.000 tons, også var verdens største containerskib. Motoren er en kæmpe på 2300 tons (svarende til 400 afrikanske elefanter), den har 14 cylindre på næsten en meter i diameter, den er 26,6 meter lang og 13,5 meter høj, krumtapakslen vejer alene 300 tons, slaglængden er 2,5 meter og motoren yder maksimalt 114.800 hestekræfter, nok til at drive kæmpen frem med 45 kilometer i timen.

Der findes også en noget ældre, men stadig meget stor dieselmotor, som man endda både kan se og opleve i funktion i museet Diesel House, som befinder sig i H.C. Ørstedsværket. Motoren, der er på 22.500 hestekræfter, blev bygget af B&W i 1933 og fungerede frem til slutningen af 1960erne som backup, særligt ved nedbrud.

    Din profil er en personlige assistent.

    Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.