Fordele og ulemper ved elbiler

Fordele og ulemper ved elbiler

Du har måske overvejet om du skal købe en elbil, eller skifte din fossilbil ud med en elbil. Du er bestemt ikke den eneste med disse overvejelser. Men spørgsmålene hober sig op for mange: kan en elbil dække kørselsbehovet, er den dyr at vedligeholde, er den farligere at køre i en en almindelig bil osv. Det kan være svært helt at gennemskue hvilke fordele og ulemper der er ved elbiler.

I denne artikel vil vi give dig så mange svar vi kan, og gøre det nemmere for dig at træffe valget for eller imod elbil.

Fordele

Lad os starte med det positive.

Elbiler er billigere i forbrug, faktisk koster det i gennemsnit 50 øre mindre pr. km at køre i en elbil end i en fossilbil. De er også billigere i vedligeholdelse, ganske enkelt fordi der ikke er så mange dele i en elbil som i en fossilbil.

De er støjsvage og der er mindre støj i kabinen end i en almindelig bil. Til gengæld kan det i nogen tilfælde opleves som om de støjer mere under kørsel på motorvej, det skyldes dog oftest at man hører vejstøjen tydeligere end i en fossilbil, eftersom der ikke er nogen motorstøj.

Ellbiler er sjove at køre i og har en stærk motor, for det meste uden gear hvilket gør at accelerationen er jævn og behagelig, det virker mest som et trinløst automatgear.

Bilen kan være forvarmet om vinteren og kølig om sommeren. De fleste elbiler kan indstilles til at tænde for varmen, eller airconditionen om morgenen så bilen er behagelig at komme ud i, og eftersom de fleste lader deres bil op om natten er bilen stadig helt “tanket” op fra morgenstunden.

Elbiler er klimavenlige! Det er et emne der til stadighed diskuteres, men lad os slå fast med det samme, elbiler er meget mere klimavenlige end fossilbiler. Klimarådet har fastslået et en elbil der kører i Danmark, har under den halve udledning af CO2 i forhold til en gennemsnitlig ny fossilbil. Se grafen nedenfor:

Fordele ved elbiler

Selvom man kører i den mest effektive dieselbil på markedet er der en meget stor besparelse at hente på CO2-regnskabet.

Ulemper

Der er naturligvis, som ved alting, ulemper ved elbiler.

Ulemper ved elbiler

Elbiler tager længere tid at “tanke op” end fossilbiler. Selv om ladehastighederne er sat op og det ofte kan lade sig gøre at lade en bil fra 0-100% på en halv eller en hel time, så tager det jo stadig en del længere tid end de par minutter det tager at tanke en fossilbil. Men det er egentlig kun et problem for bilister der kører langtur eller generelt har et stort dagligt kørselsbehov. Op mod 90% af danske bilister kan nøjes med at lade bilen op enten hver nat, eller i mange tilfælde en eller to gange om ugen.

Elbiler er dyrere i indkøb en tilsvarende fossilbiler, men der er efterhånden vedtaget så solide afgiftslempelser at forskellen ikke er så stor, og set over længere tid sparer de fleste merprisen ind på de lavere driftsomkostninger som elbilen har.

Der er få elbiler der er godkendt til anhængertræk, hvilket for mange selvfølgelig er et minus. Der kommer dog flere og flere elbiler med mulighed for træk. Du skal særligt være opmærksom på at der findes langt flere træk der er godkendt i Tyskland, men disse godkendelser accepteres desværre ikke i Danmark. Endelig reduceres rækkevidden på bilen væsentligt når der køres med ekstra læs.

Rækkevidden falder om vinteren, som de fleste har oplevet falder batteriers effektivitet når temperaturen falder, det gælder for mobiltelefoner såvel som elbiler. Det skal man naturligvis tage i betragtning når man køber elbil, men samtidig arbejder bilfabrikkerne målrettet på at løse dette problem, de er allerede begyndt at isolere batteripakkerne, og i flere tilfælde også at muliggøre opvarmning af dem under opladningen – så de på denne måde får forbedret ydelsen. Men under alle omstændigheder nedsætter brugen af aircondition, sædevarme, elruder mv. rækkevidden idet de tærer på strømmen.

Langtidsøkonomien er lidt usikker. Det er svært at forudsige markedet for brugte elbiler, men de fleste eksperter spår at elbiler kommer til at dominere markedet indenfor få år. Men udgifter til udskiftning af batterier og gensalgsværdien er det meget svært at sige noget fornuftigt om.

Kommende elbiler

Markedet for elbiler er stadigvæk meget ungt og udviklingen løber stærkt på dette område, i Danmark alene kommer der i 2021/2022 40-50 nye modeller på markedet.

Her er vores bud på nogen de bedste elbiler der kommer på markedet snart:

BMW i4

Den seneste generation fra BMW, en smuk Gran Coupé med en rækkevidde op til omkring 500 km afhængig af modellen, gode pladsforhold. Kan lade op til 80% på kun 31 minutter. Bilen kommer primo 2022.
Pris fra 465.720 kr.

Nissan Ariya

Ny crossover fra Nissan, en futuristisk indrettet bil med mange gode egenskaber. For eksempel kan den trække en anhænger på op til 1500 kg, og der tilbydes fuld nøglefri funktion, hvilket vil sige at bilen låser sig selv op når føreren nærmer sig. Bilen forventes at komme landet i sommeren 2022. Pris fra ca 350.000 kr.

Subaru Solterra

Den første elbil fra Subaru er Solterra, en SUV udviklet sammen med Toyota. Subaru satser traditionen tro på passiv sikkerhed og kørestabilitet.
Der er ikke meget mere information om bilen på nuværende tidspunkt. Lancering er sat til medio 2022.

Aiways U6

Ny crossover fra kinesiske Aiways, med mere lækkert design end U5 der allerede findes på markedet. Forventet rækkevidde 400-500 km. Den grundlæggende teknik er som Aiways U5. Forventet lancering i begyndelsen af 2022.

Renault Megane E-Tech

Den nye elektrisk Megane er baseret på samme platform som Nissan Ariya. Men den er stadig helt sin egen. Bilen må trække 900 kg, og er altså endnu en mulighed for elbil med træk. Forventet lancering i marts 2022.

Afgifter på elbiler

For at fremme salget af elbiler/nulemmisionsbiler er der vedtaget betydelige sænkninger af afgifter på elbiler frem til henholdsvis 2025 og 2035, vigtigst er et fradrag på 1700kr (2021) pr kWh batterikapacitet der anvendes til fremdrift – faldenden til 500 kr i 2024 hvorefter det bortfalder. Dette fradrag gælder for maksimalt 45 kWh.

Af den beregnede registreringsafgift betales kun 40% hvis køretøjet registreres inden 2026, derefter indfases afgiften løbende og er fuldt indfaset i 2035.

Dertil kommer et bundfradrag på 170.000 kr i registreringsafgiften, størrelsen af dette fradrag bliver også nedskrevet årligt med endnu ikke fastsatte beløb.

Konklusion

Alt i alt er der mange spændende biler på vej, og for de fleste billister vil det være en god idé at skifte til en elbil, det giver bonus på økonomien og god miljø-samvittighed.

Hvor længe man venter afhænger af mange faktorer, udvalget af elbiler, muligheden for at få dækket alle kørselsbehov, og hvor stor en afgiftsbesparelse man går efter.

Et tip fra Autodoc: Når du overveje at købe en elbil skal du også overveje lademulighederne, kan du lade hjemme hos dig selv, eller skal du investere i en ladesøjle? Er der offentlige lademuligheder der hvor du bor eller arbejder. Der kommer hele tiden flere lademuligheder til, men undersøg for din egen skyld hvilke muligheder der er eller er planlagt i dit lokalområde.

    Din profil er en personlige assistent.

    Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.