FWD: definition, funktioner og driftsprincip

FWD: definition, funktioner og driftsprincip

FWD er den generelle betegnelse for forhjulstræk. Første gang det blev monteret på en bil, var på roadsteren Alvis i 1928. Det blev meget udbredt i 1960’erne og i 1970’erne. I dag er det mest populært i middelstore og kompakte biler.

Sådan virker FWD

Nøglekomponenterne i drivtoget for FWD-biler er:

  • Gearkasse: denne er forbundet til motorens svinghjul via en kobling eller en hydraulisk momentomformer. Den overfører drejningsmomentet fra motoren til slutdrevet. Det ændrer gearforholdet og dette hjælper så med at justere drejningsmomentet.
  • Slutdrevet: denne øger drejningsmomentet der kommer fra gearkassen og reducerer hjulenes hastighed.
  • Hjuldifferentialet: denne distribuerer motorkraften mellem forhjulene. Den låses ofte elektronisk og den kan være integreret i gearkassehuset.
  • Aksler: disse overfører drejningsmomentet fra differentialet til hjulene.

Typer af FWD og deres funktioner

Motorlokation FWD layout Fordele Ulemper Forhjulstrukne biler
Langsgående foran akslen Motoren, slutdrevet og gearkassen sidder på række efter hinanden
  • Stor belastning på drivhjulene, hvilket forbedrer vejgrebet, specielt ved glat føre.
  • Forbedret passiv sikkerhed grundet den øgede krumningszone.
  • Stor modstand i rattet.
  • Øget understyring.
  • Svagere manøvreegenskaber offroad.
  • En ikke-optimal bremsekraftdistribuering.
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2.   Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2;   Renault 12, 18;   Alfa Romeo Arna.
Langsgående bag akslen
  • Gode manøvreegenskaber offroad grundet det korte overhæng i for.
  • Den lange hjulbase giver en jævn kørsel.
  • Utilstrækkelig vægt i forenden af køretøjet, hvilket påvirker vejgrebet og egenskaberne negativt.
  • Begrænset plads i kabinen.
  • En lav effektivitet for motorkølingssystemet.
Citroën DS;   Renault 4, 5.
Langsgående over akslen Motoren sidder over gearkassen eller på siden af den
  • Godt udsyn fra førersædet.
  • Optimal vægtdistribuering.
  • Reduceret motoreffektivitet.
  • Kompliceret design på drivtoget.
Toyota Tercel L10;   Cadillac Eldorado;   Saab 99;   Oldsmobile Toronado.
Tværgående foran akslen Motoren, slutdrevet og gearkassen sidder på række efter hinanden
  • Kompakt layout
  • Simpelt motordesign.
  • Svær styring.
  • Ujævn slitage på akslstængerne.
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5;   Opel Astra J, K;   Škoda Fabia 545.
Tværgående over akslen
  • Gearkassen deler hus med motoren, hvilket sparer plads under motorhjelmen.
  • Gearkassen har et kompliceret design, hvilket gør reparationer mere besværlige.
Peugeot 104, 204, 304, 205;   Citroën Visa Super;   Rover Mini.
Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.