FWD er den generelle betegnelse for forhjulstræk. Første gang det blev monteret på en bil, var på roadsteren Alvis i 1928. Det blev meget udbredt i 1960’erne og i 1970’erne. I dag er det mest populært i middelstore og kompakte biler.
Indholdsfortegnelse skjul
Sådan virker FWD
Nøglekomponenterne i drivtoget for FWD-biler er:
- Gearkasse: denne er forbundet til motorens svinghjul via en kobling eller en hydraulisk momentomformer. Den overfører drejningsmomentet fra motoren til slutdrevet. Det ændrer gearforholdet og dette hjælper så med at justere drejningsmomentet.
- Slutdrevet: denne øger drejningsmomentet der kommer fra gearkassen og reducerer hjulenes hastighed.
- Hjuldifferentialet: denne distribuerer motorkraften mellem forhjulene. Den låses ofte elektronisk og den kan være integreret i gearkassehuset.
- Aksler: disse overfører drejningsmomentet fra differentialet til hjulene.
Typer af FWD og deres funktioner
Motorlokation | FWD layout | Fordele | Ulemper | Forhjulstrukne biler |
Langsgående foran akslen | Motoren, slutdrevet og gearkassen sidder på række efter hinanden |
|
| Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2. Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2; Renault 12, 18; Alfa Romeo Arna. |
Langsgående bag akslen |
|
| Citroën DS; Renault 4, 5. | |
Langsgående over akslen | Motoren sidder over gearkassen eller på siden af den |
|
| Toyota Tercel L10; Cadillac Eldorado; Saab 99; Oldsmobile Toronado. |
Tværgående foran akslen | Motoren, slutdrevet og gearkassen sidder på række efter hinanden |
|
| Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5; Opel Astra J, K; Škoda Fabia 545. |
Tværgående over akslen |
|
| Peugeot 104, 204, 304, 205; Citroën Visa Super; Rover Mini. |