4motion er et patenteret navn for firehjulstrukne systemer på biler fra Volkswagen. Det er blevet brugt siden 1998. Før dette, var de firehjulstrukne versioner kendt som ”Syncro”. Øgede offroad-egenskaber på svært terræn og løse overflader, er nogle af hovedfordelene ved dette system.
Sådan virker det
Fuldtids 4motion kan findes på køretøjer med langsgående motorer. Det bruger en Torsen der ikke glider meget. Dette distribuerer motorens drejningsmoment efter vejforholdene og overfører den til den aksel der har det bedste vejgreb.
Der findes en elektronisk styret Haldex multipladekobling i efter-behov systemet. Under normale forhold distribueres al drejningsmomentet kun til den forreste aksel. Hvis forhjulene begynder at glide, kobles baghjulene til, og i korte perioder kan op til 100% af drejningsmomentet distribueres til dem øjeblikkeligt.
Deltids 4WD er mindre almindeligt. Dette aktiveres af føreren og sikrer en stiv forbindelse mellem for- og bagakslerne. Det er designet udelukkende til offroad kørsel samt til kørsel på glatte overflader.
Volkswagen modeller med 4motion
Drevtype | Biler |
Fuldtids med Torsen differentiale | Passat B5; Phaeton 3D1, 3D2, 3D3, 3D4, 3D6, 3D7, 3D8, 3D9. |
Efter-behov med en Haldex kobling | Golf 1J1, 1K1, 1K5, 5K1; Bora 1J2, 1J6; Passat B6, B7; Tiguan 5N, AD1, BW2. |
Deltids 4WD | Amarok 2HA, 2HB, S1B, S6B, S7A, S7B. |
Kommentar