Hvad er 4WD? Beskrivelse og driftsprincip

Hvad er 4WD? Beskrivelse og driftsprincip

4WD er en betegnelse der bruges af de fleste bilfabrikanter, til at beskrive firehjulstrukne systemer. Betegnelserne AWD og 4×4 bruges også. I biler med 4WD, kan motorkraften distribueres til alle fire hjul samtidig. Dette hjælper med at forbedre offroad-egenskaberne og styreegenskaberne ved glat føre. Køretøjets manøvreegenskaber forbedret også, hvilket gør føreren i stand til at tage skarpe sving med høje hastigheder.

Sådan virker 4WD

Systemets design kan variere fra køretøj til køretøj, hvor det er monteret. De almindelige elementer tæller: en overførselskasse, en propelaksel, differentialer på for- og baghjulene samt akselled.

Overførselskassen distribuerer motorens drejningsmoment mellem akslerne. Der er ofte monteret et lavt gear i huset. Dette gear bruges til at øge den drejningsmoment der kommer fra motoren betydeligt.

Afhængig af typen af 4WD, kan for- og bagakslen være forbundet på forskellige måder. Der sidder en glidemanchet på biler med delvis 4WD. Denne kan forbindes ved et tryk på en knap, der aktiverer en elektronisk motor med en stang. I en vis position forbinder manchetten de tilsvarende gear, der forbinder akslerne i en fast forbindelse. Dette resulterer i, at de begynder at rotere med samme hastighed, uanset vejgrebet.

Overførselskassen i fulde 4WD biler, indeholder et center-differentiale. Denne kan være et differentiale der ikke glider meget eller en åben differentiale. Sidstnævnte låser enten elektronisk eller mekanisk. Denne gør det muligt at redistribuere motorens drejningsmoment til de hjul der har det bedste vejgreb.

Når det gælder AWD, forbindes den anden aksel med en viskøs kobling eller en friktionskobling. Den aktiveres af en gerotor-pumpe eller en elektrisk motor.

4WD på forskellige biler

Navn Type Driftstilsande Egenskaber Biler med dette drivtog
Command-Trac Delvis 2WD: kun bagakslen bruges.4WD: begge aksler bruges.Low: 4WD og de lave gear bruges.N: begge aksler er frakoblet overførselskassen. Der er intet center-differentiale.4WD kan kun bruges offroad.En stang eller drejeknap bruges til at skifte mellem tilstandene. Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ
M xDrive Fuld, med funktion for tohjulstræk 4WD: aktiv distribuering af kraften mellem akslerne.Sport: firehjulstræk med sportsindstilling.2WD: kun bagakslen bruges. Der bruges en multipladekobling med elektronisk styring som center-differentiale.I hvor høj grad den låses, påvirker distribueringen af drejningsmoment mellem akslerne. Den justeres af et system for stabilitetskontrol. BMW М5 F90.
Quattro generation V Fuld 4WD –         Den assymetriske Torsen T-3 der ikke glider meget, distribuerer motorkraften med et særligt forhold. Når den er låst, er det muligt at udligne rotationshastigheden på begge aksler. Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH. 
Super Select Fuld, med funktion for tohjulstræk 2H: kun bagakslen bruges.4H: en viskøs kobling begrænser distribueringen af drejningsmoment mellem akslerne.4HLc: center-differentialet er låst.2LLc: center-differentialet er låst og et lavt gear er forbundet. Overførselskassen har tre trin og et lavt gear. Der er monteret et inter-aksel låsedifferentiale med viskøs kobling indeni. Mekanisk kobling er også mulig. Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60. 

Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.