Indholdsfortegnelse
skjul
4×4 er en generel betegnelse for firehjulstræk på køretøjer med to aksler. Det bruges specifikt om firehjulstrukne versioner af Jeep biler. Det betyder, at motorkraften distribueres til alle fire hjul samtidig.
Sådan virker 4×4
Afhængig af model og årgang, kan Jeep biler være udstyret med følgende drivtog:
- Delvis: normalt overføres drejningsmomentet til bagakslen. Føreren kan, om nødvendigt, forbinde det til forakslen. Koblingen der sidder i overførselskassen, bruges til at sammenkoble begge aksler.
- Fuldt: der bruges et inter-aksel låsedifferentiale til at forbinde begge aksler. Drejningsmomentet overføres til alle fire hjul samtidig.
- Efter behov: her driver forakslen normalt køretøjet. Systemet sammenkobler kun bagakslen, hvis forakslen begynder at glide. En viskøs kobling eller en multiplade kobling bruges til dette formål. Den sammenkobler bagakslen med propelakslen, der får drejningsmomentet for overførselskassen via et hypoidgear. Denne roterer konstant. Nogle versioner er udstyret med en ekstra mekanisk kobling, der tillader at propelakslen kan afkobles fra overførselskassen.
Typer af 4×4 og deres egenskaber
Navn | Drevtype | Særlige kendetegn | Jeep modeller med denne drevtype |
Command-Trac | Delvis | 4×4 kan kun bruges ved glat føre. | Cherokee XJ, KJ, SJ; Comanche MJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Liberty KJ; Wagoneer SJ. |
Command-Trac II | A central console switch is used for controlling the transfer case instead of a floor-mounted lever. Der bruges en kontakt i midterkonsollen til at styre overførselskassen i stedet for en stang ved gulvet. | Liberty QC; Cherokee QC. | |
Rock-Trac | Der er ingencenter-differentiale. Hjuldifferentialerne er udstyret med en pneumatisk eller elektronisk lås. Det laveste gear har et forhold på 4:1, hvilket gør bilen i stand til at køre op ad meget stejle bakker. | Wrangler Rubicon TJ, JK, JL; Wrangler Unlimited Rubicon TJ, JK, JL; Gladiator Rubicon JT. | |
Selec-Trac | Fuld med funktion for 2-hjulstræk | Det åbne center-differentiale har en elektronisk lås. Den kan låses efter behov, hvilket giver en fast forbindelse mellem akslerne. Der er også installeret en viskøs kobling på nogle modeller. | Wagoneer XJ; Grand Wagoneer; Gladiator SJ; Comanche MJ; Grand Cherokee ZJ, WJ; Liberty KJ. |
Selec-Trac II | Firehjulstræk | Der er en friktionskobling, der kan låses. | Liberty KK; Wrangler Sahara JL. |
Quadra-Trac | Fuld | Der bruges et viskøst koblingsdifferentiale eller et der ikke glider meget, til at sammenkoble begge aksler. Den kan låses efter behov. | Grand Cherokee ZJ; Wagoneer SJ. |
Quadra-Trac II | Denne styres elektronisk af et center-differentiale der ikke glider meget, som har en gerotor-pumpe og som kan låses efter behov. Hjuldifferentialerne er åbne. | Commander XK. | |
Quadra-Trac I | Denne har ingen lave gear. | Grand Cherokee WJ, WK, WK2; Commander XK. | |
Quadra-Drive | Centerdifferentialet er en type der ikke glider meget og den har en gerotor-pumpe. | Grand Cherokee WJ | |
Quadra-Drive II | Elektronisk låsende differentialer i for og i bag. | Grand Cherokee WK, WK2; Commander XK. | |
Freedom Drive I | Firehjulstræk | Der bruges en elektromagnetisk kobling til at sammenkoble bagakslen, hvis forhjulene glider. | Compass MK; Patriot MK |
Freedom Drive II | Denne har ingen lave gear. | Patriot MK; Compass MK. | |
Active Drive I | Der bruges en elektronisk styret multipladekobling til at sammenkoble bagakslen. Den ekstra manuelle kobling gør det muligt helt at afkoble propelakslen. | Cherokee KL; Renegade. | |
Active Drive II | Der er to individuelle lave gear for hver aksel. | Cherokee KL; | |
Active Drive Lock | Låsende bagdifferentiale. | Renegade Trailhawk; Compass MP, M6 Trailhawk. |
- @user_19138524.03.2022 20:26Medlem
hvad giver 4x4
Kommentarer – 1