ALL4 er et fuldtids system for firehjulstræk, der bruges i biler fra MINI. Det forbedrer vejgrebet samt køretøjets stabilitet og styreegenskaber under alle vejr- og vejforhold.
Sådan virker det
Motorens drejningsmoment overføres til gearkassen og derefter til et elektromagnetisk center-differentiale, via et vinkelgear og en propelaksel. Differentialet sikrer en jævn distribuering af drejningsmomentet mellem akslerne. Når man kører på en flad vej, leveres op til 50% af drejningsmomentet til bagakslen. Hvis hjulene mister deres vejgreb, kan bilen blive baghjulstrukket (RWD). Når man kører på en motorvej, redistribueres motorens drejningsmoment til forhjulene, hvilket hjælper med at reducere brændstofforbruget.
ALL4 reguleres af systemet for Dynamisk Stabilitetsregulering. Det analyserer, på en brøkdel af et sekund, signalerne fra styrevinkelsensoren, bremsekraftssensoren, hjulhastighedssensorerne og drejehastighedssensoren. Systemet betragter disse oplysninger og justerer distribueringen af drejningsmomentet mellem akslerne. Dette sikrer en perfekt stabilitet og maksimal kørselssikkerhed under manøvrering.
Modeller med dette system
MINI biler | Start på produktion | Motorkapacitet (l) | Motorydelse (hp) | |
Countryman | ||||
Cooper | 2010 | 1.5–1.6 | 122–134 | |
S | 1.6–2.0 | 184–190 | ||
D | 111–148 | |||
SD | 2011 | 2.0 | 143–188 | |
SE | 2017 | 1.5 EV | 87–221 | |
JCW | 2020 | 2.0 | 306 | |
Clubman | ||||
Cooper | S | 2016 | 2.0 | 189 |
2017 | 1.5 | 134 | ||
JCW | 2019 | 2.0 | 306 | |
Paceman | ||||
Cooper | 2012 | 1.6 | 122 | |
S | 190 | |||
D | 112 | |||
SD | 2.0 | 143 | ||
JCW | 218 |
Kommentar