AMT er automatiseret manuelt gear. Det er baseret på manuelt gear, men adskiller sig fra sidstnævnte ved automatgear og koblingskontrolsystem.
Fordele ved AMT er:- praktisk betjening,
- effektivt energiforbrug,
- pålidelighed,
- relativt lav pris sammenlignet med klassisk automatgear.
AMT virker i både halvautomatisk og automatisk tilstand. Det første forudsætter konsekvent gearskifte vha. midterkonsollens stang eller kontakter under rattet.
I automatisk tilstand styres AMT af et elektronisk system som består af:
Styrenheden analyserer inputinformation især aflæsningerne af olietemperatur og -tryk, positionering af gearhåndtaget og skiftegaflens. Baseret på de analyserede data sender den kommandoer til aktuatorerne.
AMT er udstyret med friktionskobling. Moderne biler har dobbeltkoblingsgearkasse. Sidstnævnte overfører drejningsmoment fra motoren uden at bryde kraftoverførslen.
De mest populære automatiseret manuelt gear med dobbeltkobling e:- DCT M Drivelogic (BMW);
- PDK (Porsche);
- DSG (Volkswagen);
- Speedshift DCT (Mercedes-Benz);
- Powershift (Ford, Volvo);
- S-Tronic (Audi);
- Twin Clutch SST (Mitsubishi);
- TCT (Alfa Romeo).
- Med elektrisk drev.
- Allshift (Mitsubishi);
- Durashift EST (Ford);
- Dualogic (Fiat);
- MultiMode (Toyota);
- Easytronic (Opel);
- 2-Tronic (Peugeot);
- SensoDrive (Citroën).
- Med hydraulisk drev.
- SMG (BMW);
- Selespeed (Alfa Romeo);
- R-Tronic (Audi);
- Quickshift (Renault);
- ISR (Lamborghini).
Aktuationsmekanismen i AMT med elektrisk drev er elektromotor, mens de med hydraulisk drev er hydrauliske cylindre styret af elektromagnetiske ventiler. Styresystemet i AMT med hydraulisk drev omfatter hydraulisk styrenhed som styrer driften af de hydrauliske cylindre og opretholder tryk i systemet.
Det hydrauliske drev er sammenlignet med de elektriske karakteriseret ved større energiforbrug: der bruges ekstra energi for at opretholde trykket i systemet. Fordelen ved det hydrauliske drev i forhold til det elektriske ligger i driftshastigheden.
Kommentar