CiTD motorer er turboladede dieselmotorer med Common Rail brændstofindsprøjtning, som sidder på biler fra Mazda. De kaldes også MZR-CD, MZ-CD eller CD. De kom frem første gang i 2002. Disse motorer blev brugt i stor stil indtil 2014, hvorefter de gradvist blev erstattet af Skyactiv-D motorer. De fleste CiTD motorer er udviklet af Mazda Motor Corporation. Men nogle af dem er dig modificerede motorer, der produceres af Groupe PSA.
Egenskaber for CiTD motorer
Disse motorer har fire cylindre samt 8 eller 16 ventiler. Motorblokken laves enten af støbejern eller aluminium. Topstykket fremstilles altid af aluminium. Afhængig af versionen, kan motorerne være udstyret med turboladere fra IHI, BorgWarner eller MHI, og de har brændstofsystemer fra enten Siemens eller Denso. Rotationen mellem elementerne i ventiltimingsmekanismen overføres med en rem eller en kæde.
Populære CiTD motorer
Kode | Motorkapacitet, l | Antal ventiler | Maks. ydeevne, hk | Maks. drejningsmoment, N⋅m | Start på produktion | Mazda modeller med denne type motor |
RF5C | 2.0 | 16 | 120–135 | 310 | 2002 | MPV LW; 6 GG |
RF7J | 2.0 | 16 | 110–145 | 310–360 | 2005 | 3 BK; 6 GG; 5 CR; 6 GH |
R2AA | 2.2 | 16 | 150‒185 | 360‒400 | 2008 | 3 BL; CX-7 ER; 6 GH |
Y404 | 1.4 | 8 | 68 | 160 | 2003 | 2 DY; 2 DE |
Y406/ Y646 | 1.6 | 16 | 90 | 205–215 | 2004 | 2 DE; 3 BK; 3 BL; 5 CW |
Y601, Y642 | 1.6 | 16 | 109 | 240 | ||
Y661 | 1.6 | 8 | 95 | 205 | ||
Y650, Y655, Y6Y1 | 1.6 | 8 | 115 | 270 |
Almindelige fejl på CiTD motorer
Fejl | Motorer |
Spændeskiverne under brændstofinjektorerne går ofte i stykker. | RF7J; R2AA; RF5C. |
Ventilerne i vakuumslangerne har en kort levetid. | RF5C. |
Luftmængdesensoren går ofte i stykker. | RF5C; RF7J. |
Ventilen på højtryks-brændstofpumpen stopper sommetider med at virke. | RF5C; R2AA; Y404; RF7J. |
Intercoolerens flanger kan revne. | RF7J. |
Taktkæden bliver slap for tidligt. | R2AA. |
Dæmperemskiven på krumtapakslen kan gå i stykker ved en lav kilometerstand. | Y404. |
Knasterne på knastakslen slides hurtigt. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Turboladeren går ofte i stykker. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Kæden der forbinder knastakslen kan blive slap. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Kommentar