CVT står for constant variable transmission. Det er en form for automatgear. Den giver jævn justering af udvekslingsforholdet. Den har ingen fast position. Den varierer udvekslingen efter omdrejningstal på krumtapaksel og belastning. Det blev udviklet af det hollandske virksomhed DAF og kaldtes i starten Variomatic.
I dag sidder forskellige varianter af CVT i Dodge, Jeep, Mitsubishi, Fiat, Peugeot, Mini, Opel og andre bilmærker. CVT fra forskellige producenter har egne navne.
De mest populære er:- Autotronic (Mercedes-Benz);
- Lineartronic (Subaru);
- Durashift CVT and Ecotronic (Ford);
- Multimatic (Honda);
- Multidrive (Toyota);
- Xtronic и Hyper (Nissan);
- Multitronic (Audi).
- V-bælte;
- torusformet;
- kæde.
Variator driftsprincip
De almindeligste variationer i moderne biler er V-bælte, hvor driftsprincippet baserer sig på skiftende diameter. Koniske remskiver der består af to dele bruges i konstruktionen af V-bælte variatorer. Afstanden mellem remskiverne og diameteren justeres automatisk vha. en servomekanisme og afhænger af omdrejningstal og fart. V- bælter bruges til at overføre drejningsmoment mellem to remskiver. I udgaver med kæde bruger man en kæde i stedet for bælte.
Runde eller torusformede variatorer er mere komplicerede og bruges sjældent i dag.
Fordele ved CVT
Kommentar