Hvad er CVT? Definition, typer, karakteristika og hvordan det fungere

Hvad er CVT? Definition, typer, karakteristika og hvordan det fungere

CVT  står for constant variable transmission. Det er en form for automatgear. Den giver jævn justering af udvekslingsforholdet.  Den har ingen fast position. Den varierer udvekslingen efter omdrejningstal på krumtapaksel og belastning. Det blev udviklet af det hollandske virksomhed DAF og kaldtes i starten Variomatic.

I dag sidder forskellige varianter af CVT i Dodge, Jeep, Mitsubishi, Fiat, Peugeot, Mini, Opel og andre bilmærker. CVT fra forskellige producenter har egne navne.

 De mest populære er: 
  • Autotronic (Mercedes-Benz);
  • Lineartronic (Subaru);
  • Durashift CVT and Ecotronic (Ford);
  • Multimatic (Honda);
  • Multidrive (Toyota);
  • Xtronic и Hyper (Nissan);
  • Multitronic (Audi). 
 Typer af variationer 
  • V-bælte;
  • torusformet;
  • kæde.

Variator driftsprincip

Variator driftsprincip

De almindeligste variationer i moderne biler er V-bælte, hvor driftsprincippet baserer sig på skiftende diameter. Koniske remskiver der består af to dele bruges i konstruktionen af V-bælte variatorer. Afstanden mellem remskiverne og diameteren justeres automatisk vha. en servomekanisme og afhænger af omdrejningstal og fart. V- bælter bruges til at overføre drejningsmoment mellem to remskiver. I udgaver med kæde bruger man en kæde i stedet for bælte.

Runde eller torusformede variatorer er mere komplicerede og bruges sjældent i dag.

Fordele ved CVT

  • justerer hele tiden udvekslingsforholdet,
  • forbedret accelerationsdynamik,
  • modvirker rykken i bilen når udvekslingsforholdet ændres.
  • brændstofbesparelse.
    Din profil er en personlige assistent.

    Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.