Hvad er ESC? Beskrivelse og driftsprincip

Hvad er ESC? Beskrivelse og driftsprincip

ESC står for Electronic Stability Control. Dette system sidder på biler fra Hyundai, Chevrolet, Škoda, Kia, Lada samt nogle andre køretøjer. Det forbedrer bilens styreegenskaber og hjælper med at undgå ulykker. Det hjælper også føreren med at holde vejbanen. Det er en kompleks løsning, der inkluderer yderligere funktioner som nødbremseassist, krængningsundgåelse og assist til trailer stabilitet.

Sådan virker ESC

ESC virker tæt sammen med andre systemer som ABS og ASR. Det aktiveres automatisk når nøglen drejes i tændingen. Det sammenligner konstant køretøjets faktiske vejbane med den beregnede og eliminerer forskellen, hvis der er en.

Der bruges aflæsninger fra forhjulenes vinkelsensor, speederpedalens positionssensor samt kontakten til bremselyset, for at overvåge førerens handlinger. Mens drejehastighedssensoren, sensorerne for langsgående og tværgående acceleration og hjulenes hastighedssensorer giver oplysninger om bilens faktiske bane.

ABS virker også I kombination med ESC, for at vedligeholde den beregnede bane, ved at påføre bremsekraft på visse hjul. Der sendes også kommandoer til at begrænse motorens drejningsmoment, til motorens styreboks.

Når systemet aktiveres, blinker den tilsvarende advarselslampe i instrumentpanelet. Systemet kan deaktiveres ved et tryk på knappen i midterkonsollen.

Populære køretøjer med ESC

  • Chevrolet Captiva, Cruze;
  • Škoda Octavia III, Fabia III;
  • Hyundai Elantra V, Sonata V;
  • Lada Vesta GFL;
  • Kia Soul I, Rio II, Carens IV.

Årsager til fejl

  • Systemet mister sine egenskaber, når man tager ledningen af batteriet.
  • En sprængt sikring.
  • Defekter i Haldex-koblingen.
  • Forkerte aflæsninger fra ABS-sensorerne.
  • Defekte ledninger.
  • Styreenheden overophedes.
Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.