Hvad er Manumatic? Funktioner og tekniske parametre af gearkassen

Hvad er Manumatic? Funktioner og tekniske parametre af gearkassen

Manumatic er en transmissionstype, der både fås som automatisk eller manuel. Gearvalget udføres som standard af den elektroniske styreenhed og styres ikke af føreren. Men føreren kan om nødvendigt skifte gear manuelt, for eksempel for at accelerere hurtigt eller for at spare brændstof. Manuel styring udføres som regel ved at rykke gearstangen i en særlig position og sommetider også ved hjælp af knapper eller kontakter på rattet.

Driftsprincip

Manumatic er typisk baseret på en traditionel automatgearkasse, der er udstyret med en hydraulisk momentkonverter. Automatgearkasser og kontinuerligt variable gearkasser ses dog også ofte.

Tilstanden for manuel styring er mulig grundet en særlig firmware i den elektroniske styreenhed. Når føreren vælger et bestemt gear, sendes det tilsvarende signal til den elektroniske styreenhed, der så vælger det valgte gear.

Populære mærkenavne for manumatic

NavnBilmærke
Sportronic, Q-Tronic, Q-SystemAlfa Romeo
Touch Activated Power (TAPshift)Chevrolet, Pontiac, Saturn
S TronicAudi
SteptronicBMW, MINI, Rover, MG
AutoStickDodge, Jeep, Chrysler, Ram
Shiftronic, HIVEC H-MaticHyundai
MultiMatic, iShift, S-maticHonda
Direct-Shift Gearbox (DSG)Volkswagen, Škoda
SportmaticKia
ComfortronicLancia
CommandShiftLand Rover
ActiveMaticMazda
TouchShift, G Tronic,Mercedes-Benz
Xtronic CVT, DualMatic M-ATxNissan
ActiveSelectOpel, Vauxhall, Holden
E-ShiftLexus
2TronicPeugeot
TiptronicPorsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot
Tiptronic SPorsche
Geartronic, I-ShiftVolvo
SportShiftSubaru, Honda
Auto-Gear ShiftSuzuki
Multimode manual transmissionToyota
SportronicAlfa Romeo, Mitsubishi
SwitchtronicAlpina
SelectShiftFord, Lincoln
Sequential SportShiftAcura, Honda, Ford
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SSTMitsubishi
Multimode manual transmissionToyota
TouchtronicAston Martin
EGSPeugeot, Citroën
SentronicSaab
ProtronicProton
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift)Pontiac

Fordele og ulemper ved

FordeleUlemper
Det er muligt at motorbremseLangsommere gearskifte sammenlignet med en manuel gearkasse
Højere brændstoføkonomi sammenlignet med traditionelle automatgearkasserGearkassen er større
Forbedret dynamik for køretøjetKompleks design
Sport-tilstandHøj pris
Motoren beskyttes mod skader forårsaget af forkert gearskifte 
Bedre styreegenskaber for køretøjet 
Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.