Manumatic er en transmissionstype, der både fås som automatisk eller manuel. Gearvalget udføres som standard af den elektroniske styreenhed og styres ikke af føreren. Men føreren kan om nødvendigt skifte gear manuelt, for eksempel for at accelerere hurtigt eller for at spare brændstof. Manuel styring udføres som regel ved at rykke gearstangen i en særlig position og sommetider også ved hjælp af knapper eller kontakter på rattet.
Driftsprincip
Manumatic er typisk baseret på en traditionel automatgearkasse, der er udstyret med en hydraulisk momentkonverter. Automatgearkasser og kontinuerligt variable gearkasser ses dog også ofte.
Tilstanden for manuel styring er mulig grundet en særlig firmware i den elektroniske styreenhed. Når føreren vælger et bestemt gear, sendes det tilsvarende signal til den elektroniske styreenhed, der så vælger det valgte gear.
Navn | Bilmærke |
Sportronic, Q-Tronic, Q-System | Alfa Romeo |
Touch Activated Power (TAPshift) | Chevrolet, Pontiac, Saturn |
S Tronic | Audi |
Steptronic | BMW, MINI, Rover, MG |
AutoStick | Dodge, Jeep, Chrysler, Ram |
Shiftronic, HIVEC H-Matic | Hyundai |
MultiMatic, iShift, S-matic | Honda |
Direct-Shift Gearbox (DSG) | Volkswagen, Škoda |
Sportmatic | Kia |
Comfortronic | Lancia |
CommandShift | Land Rover |
ActiveMatic | Mazda |
TouchShift, G Tronic, | Mercedes-Benz |
Xtronic CVT, DualMatic M-ATx | Nissan |
ActiveSelect | Opel, Vauxhall, Holden |
E-Shift | Lexus |
2Tronic | Peugeot |
Tiptronic | Porsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot |
Tiptronic S | Porsche |
Geartronic, I-Shift | Volvo |
SportShift | Subaru, Honda |
Auto-Gear Shift | Suzuki |
Multimode manual transmission | Toyota |
Sportronic | Alfa Romeo, Mitsubishi |
Switchtronic | Alpina |
SelectShift | Ford, Lincoln |
Sequential SportShift | Acura, Honda, Ford |
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SST | Mitsubishi |
Multimode manual transmission | Toyota |
Touchtronic | Aston Martin |
EGS | Peugeot, Citroën |
Sentronic | Saab |
Protronic | Proton |
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) | Pontiac |
Fordele og ulemper ved
Fordele | Ulemper |
Det er muligt at motorbremse | Langsommere gearskifte sammenlignet med en manuel gearkasse |
Højere brændstoføkonomi sammenlignet med traditionelle automatgearkasser | Gearkassen er større |
Forbedret dynamik for køretøjet | Kompleks design |
Sport-tilstand | Høj pris |
Motoren beskyttes mod skader forårsaget af forkert gearskifte | |
Bedre styreegenskaber for køretøjet |
Kommentar