Park Assist er et system der er designet til at hjælpe bilister med at parkere. Det hjælper dig med at komme sikkert ind og ud af en parkeringsbås automatisk. I 2003 var Toyota Prius den første bil, der fik dette installeret.
- Toyota and Lexus – System for Intelligent Parkeringsassist (IPAS) og System for Avanceret Parkingshjælp (APGS)
- Volkswagen – Parkeringsassist eller Parkeringsassist Vision
- Ford og Mercedes-Benz – Aktiv Parkeringsassist
- Opel – Avanceret Parkeringsassist
- Audi – Parkeringssystem plus
- BMW – System for Fjernstyret Parkeringsassist
- Jeep – ParkSense
- KIA – System for Smart Parkingsassist (SPAS)
Driftsprincip
Systemet virker med motorens styreenhed (ECU), automatgearkassen, systemet for traction kontrol samt den elektromekaniske servostyring. Føreren kan aktivere dette med en knap. Når man trykker på indikatoren, vælger man parkeringsside. Ultralydssensorer søger så efter en sikker bane. De har en rækkevidde på 4,5 meter, og antallet af sensorer varierer fra køretøj til køretøj.
Systemet evaluerer distancen til de nærmeste objekter og definerer en mulig parkeringsplads. Længden der skal bruges, svarer til køretøjets karosseri plus 1 ekstra meter. Når der er fundet en plads, overføres der et tilsvarende signal til ECU’en og så til styresystemet. Advarselslyde advarer føreren, og bilens bane og instruktioner vises i instrumentbrættet.
Manøvren udføres automatisk: føreren skal blot bruge pedalerne og vælge trin for automatgearkassen: D og R. Hvis føreren griber ind eller rattet rykkes, slås systemet fra.
Der tilbydes fjernparkering som ekstraudstyr til modeller fra BMW og Mercedes-Benz. Føreren kan gå ud af bilen når manøvren starter.
Kommentar