Hvad er Q4? Funktioner og tekniske specifikationer

Hvad er Q4? Funktioner og tekniske specifikationer

Q4 er et system for firehjulstræk, der har været installeret på biler fra Alfa Romeo siden 1994. Det forbedrer bilens dynamiske egenskaber samt offroad-egenskaberne. Det øger også stabiliteten ved glat føre.

Sådan virker Q4

I starten blev der kun produceret fuldtids firehjulstrukne versioner, hvor motorens drejningsmoment blev overført til alle fire hjul samtidig. En viskøs kobling af Ferguson-typen eller et selvlåsende Torsen differentiale var ansvarlig for distribueringen af drejningsmoment mellem akslerne.

Senere lancerede de versioner med deltids AWD. Under normale kørselsforhold blev motorens drejningsmoment kun overført til bagakslen, men hvis forhjulene glider, engageres forakslen også og modtager op til 50% af drejningsmomentet. Der bruges en elektronisk styret multiplade friktionskobling til dette.

Q4 egenskaber

Drevtype Særlige kendetegn for differentialerne Alfa Romeo modeller med denne drevtype
Fuldtids AWD Center-differentialet er et planetgear med en viskøs kobling. Differentialet i for er en åben type og den i bag er et selvlåsende Torsen differentiale. 155 167.  
Et Torsen center-differentiale distribuerer drejningsmomentet mellem akslerne med et forhold på 57:43. Hvis hjulene glider, kan dette forhold ændres fra 72:28 til 22:78, så de hjul er har det bedste vejgreb for mere kraft. 159 939; Brera 939; Spider 939.
Center-differentialet er udstyret med en viskøs kobling og en elektronisk låsemekanisme. Bagdifferentialet er selvlåsende. 164.
Deltids AWD Der kan bruges en selvlåsende Torsen differentiale eller en åben differentiale på bagakslen. Den aktive overførselskasse (ATC) er karakteriseret ved dens hurtige aktivering og den forbinder forakslen øjeblikkeligt. Giulia 952; Stelvio 949.
    Din profil er en personlige assistent.

    Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.