Hvad er S-AWC? Funktioner og tekniske specifikationer

Hvad er S-AWC (Super Firehjulstrækregulering)? Funktioner og tekniske specifikationer

S-AWC (Super Firehjulstrækregulering) er et proprietær system for dynamisk køretøjsregulering, der sidder på Mitsubishi biler med AWD. Det er blevet anvendt siden 2007. Systemet regulerer hvor meget drejningsmoment der overføres til hvert hjul. Dette forbedrer køretøjets dynamiske egenskaber, manøvreegenskaber, sikkerhed og offroad-egenskaber.

Sådan virker S-AWC

Firehjulstrækket i biler med S-AWC kan være fuldtids eller efter behov. Der bruges en elektronisk styret multipladekobling eller et center-differentiale, der splitter drejningsmomentet symmetrisk, til at distribuere drejningsmomentet mellem akslerne. I hybridversioner er der ingen mekanisk kobling mellem akslerne. Bagakslen drives af en elmotor.

S-AWC optimerer driften for følgende systemer:

  • AYC (Aktiv Styring af Drejehastighed): Dette regulerer hjuldifferentialerne og servostyringen. Systemet distribuerer drejningsmomentet mellem alle fire hjul, alt efter vejforholdene.
  • ASC (Aktiv Stabilitetsregulering): Dette hjælper med at opretholde den beregnede vejbane, ved at sænke farten på en aksel der glider samt ved at reducere motorens drejningsmoment.
  • Sport ABS: Dette forbedrer bremseevnen i sving og forhindrer udskridninger.

Tekniske egenskaber for S-AWC

Drevtype Distribuering af drejningsmoment Tilstande Mitsubishi modeller med denne drevtype
mellem akslerne mellem hjulene
AWD efter behov Multipladekoblingen engagerer bagakslen når den opdager, at forakslen glider. AYC regulerer servostyringen, det aktive differentiale i for samt bremserne. Eco: For brændstofbesparelse. Snow: For glat føre. Normal: For tørre veje. Lock: For offroad. Outlander
Hybrid AWD Systemet for Twin Motor 4WD regulerer de to elmotorer, der sidder på hver deres aksel. AYC sænker farten på glidende hjul, ved hjælp af bremsemekanismerne. Normal: For kørsel på gode overflader. 4WD Lock: For offroad. Outlander PHEV
Fuldtids AWD Center-differentialet distribuerer motorens drejningsmoment ved et forhold på 50:50. AYC regulerer bremserne og det aktive differentiale. Tarmac: For tørre overflader. Gravel: For våde og løse overflader. Snow: For glat føre. Lancer Evolution
Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.