Hvordan man tjekker en turbolader

Hvordan man tjekker en turbolader
 Turbo eftersyn: 8 lette trin 
  1. Lyt til motoren når det er koldt.

    Hvis du hører en summen fra turbinen når den er i drift, er lejerne nok udslidte. Metalpiven, forårsaget af kompressorhjulet vinger der kommer i kontakt med turbinehuset, indikere den samme funktionsfejl.

  2. Undersøg olie aflejringer i turbolader enheden.

    Hvis du finder det nær turbinehjulet, er din turbolader mest sandsynligt fejlbehæftet. Men hvis oliepletter er fundet på forbindelsen til udstødningsmanifolden eller i lufttilførselsrøret – er noget muligvis galt med motoren eller krumtaphusets ventilationssystem.

  3. Tjek farven på udstødningsrøgen.

    Hvis turbohjulet er nedslidt, vil olie sive ind i indsugningsmanifolden sammen med varme luft og derefter brænder det ned i motorens forbrændingskammer. På grund af det, bliver udstødningsrøgen sort.

  4. Scan systemet med et specielt apparat.

    For at udføre diagnosticering, vil du få brug for en adapter, tilsvarende software, en computer eller en smartphone. Alle målinger er taget mens motoren kører i tomgang. Du vil finde mere detaljeret information omkring denne diagnosticerings metode i brugermanualen til din diagnostiske adapter.

  5. Fjern turboladeren fra din bil og tjek skaftet for friløb.

    Hold enden af skaftet og prøv at vrikke det fra side til side.Friløbet af komponentet bør ikke overstige 1 mm.Skaftet bør ikke bevæge sig langs med enheden.

  6. Undersøg kompressorhjulets vingeblade og vægge i turboladeren.

    Den førstnævnte burde have skarpe kanter og glatte ender uden grat, slid og hakker. Den sidstnævnte burde ikke have tegn på kontakt med kompressorhjulets vingeblade.

  7. Vær sikker på at akuatoren og sensorerne er funktionelle.

    Der må ikke være nogle mærker på aktuatorens hus og ingen korrosions pletter for enden af stangen.Efterse at membranen stadig er intakt. Løft stangen i øverste position, luk åbningen med din finger og herefter frigør den.Stangen bør ikke bevæge sig mens åbningen er lukket.Så snart du har frigjort den, bør stangen returnere til dens oprindelige position. Efterse den elektriske del af aktuatoren med et multimeter.

  8. Hvis du har en variabel geometrisk turbolader, tjek at lamelringen ikke sidder fast.

    Skovlbladene skal bevæge sig frit.Diagnostiser enheden ved brug af en luftkompressor og et manometer.Hvis skovlbladet er intakt, vil aktuatoren bevæge sig frit ved et tryk på ca. 0,6 til 0,7 bar.

Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.