i-CTDi og i-DTEC er navnene på turboladede dieselmotorer med Common Rail direkte indsprøjtning. De er blevet brugt på biler fra Honda siden 2002. Disse motorer er udviklet af Honda Motor Company selv. De er kendt for at være pålidelige og vedligeholdelsesbare, og så har de også et lavt brændstofforbrug.
Egenskaber for i-CTDi, i-DTEC motorer
i-CTDi og i-DTEC motorer har 4 cylindre og 16 ventiler. Motorblokken er lavet af aluminium, cylinderrørene af støbejern. Dette reducerer motorens vægt og får den til at blive hurtigere varm. Topstykket af er aluminium. Ventiltimingsmekanismen bruger en kæde. Alle versioner er udstyret med en variabel-geometri turbolader.
Populære i-CTDi, i-DTEC motorer
Versionsnavn | Kode | Kapacitet, L | Maks. ydelse, hk | Maks. moment, N·m | Start på produktion | Honda modeller med denne type motor |
i-CTDi | N22A | 2.2 | 140 | 340 | 2002 | Accord VII; CR-V III; Civic VIII; CR-V II; FR-V IV |
i-DTEC | N22B | 2.2 | 150−180 | 350−380 | 2008 | Accord VIII; Civic IX; CR-V VI; CR-V III |
N16A | 1.6 | 120−160 | 300−350 | 2013 | Civic IX; CR-V IV; Civic X; HR-V II |
Almindelige fejl på i-CTDi, i-DTEC motorer
Fejl | Motorer |
Det er svært at starte motoren i koldt vejr. | N22A; N22B |
Ventiltimingmekanismen er udsat overfor udstrækning, selv ved en lav kilometerstand. | N22A |
Turboladeren går ofte i stykker. | N22A |
Udstødningsmanifolden revner ofte. | N22A |
EFR-ventilen stoppes hurtigt til og dens indsugningsrør revner. | N22A; N22B |
Krumtapakslens dæmperemskive kan revne for tidligt. | N22A |
De piezoelektriske injektorer fejler ofte. | N22B; N16A |
Lavtryks-brændstofpumpen går i stykker hvis brændstoffilteret ikke udskiftes i tide. | N22B |
Diesel partikelfilteret stoppes til for tidligt. | N16A |
Kommentar