JTD er en serie med dieselmotorer med et Common Rail direkte indsprøjtningssystem, som produceres af Fiat Chrysler Automobiles. De er installeret på køretøjer fra Fiat, Lancia og Alfa Romeo. Chrysler, Jeep, Maserati, RAM og nogle andre biler er også udstyret med disse. De er blevet produceret siden 1997. Det var de første der fik Common Rail direkte indsprøjtningssystem – en fælles udvikling mellem Fiat og Bosch. Nogle JTD-motorer blev udviklet i samarbejde med General Motors. De var alle udstyret med turboladere, ofte med twin eller variabel-geometri. De er karakteriseret ved en høj ydelse, stor pålidelighed og god brændstoføkonomi.
Populære JTD-motorer
Motorkode |
Versionsnavn |
Kapacitet, L |
Antal cylindre og deres arrangement |
Antal ventiler |
Ydelse, hk |
Maks. Motor drejningsmoment, Nm |
Start på produktion |
Modeller med motoren |
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 |
Unijet; from 2002, MultiJet |
1,9 |
4, in-line |
8 |
80–140 |
195–280 |
1997 |
Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Bravo; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta |
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 |
MultiJet |
1,9 |
4, in-line |
16 |
140–190 |
305‒400 |
2002 |
Fiat Doblo; Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156 |
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 |
MultiJet |
1,3 |
4, in-line |
16 |
70–105 |
170 |
2003 |
Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo;Fiat Palio; Fiat 500; Fiat Doblò; Fiat Qubo; Fiat Tipo; Lancia Musa |
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000 |
Multijet |
1,6 |
4, in-line |
16 |
105–120 |
290–320 |
2006 |
Alfa Romeo Mito; Fiat Bravo; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo |
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 |
Multijet II |
2,0 |
4, in-line |
16 |
110–195 |
260–380 |
2008 |
Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Bravo; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma |
839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 |
Unijet |
2,4 |
5, in-line |
10 |
136–150 |
|
1997 |
Fiat Marea; Fiat Marea Weekend |
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 |
Multijet |
2,4 |
5, in-line |
20 |
175–210 |
385–400 |
2003 |
Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon |
F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D |
Multijet |
2,3 |
4, in-line |
16 |
110–148 |
270–380 |
2006 |
Fiat Ducato |
Almindelige fejl på JTD-motorer
Fejl | Motorer |
I versioner med en indsugningsmanifold af plast, kan hvirvelflapperne falde af og beskadige motoren, hvis de ryger ind i forbrændingskamrene. | 1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v. |
Hvis olien ikke udskiftes i tide, kan brændstofinjektorerne hurtigt tilstoppes. De holder ikke længe efter rensning. | 1.9 MultiJet. |
Olien udbrænder hurtigt, hvilket kan få taktkæden til at glide. | 1.3 MultiJet. |
Taktkæden har en kort levetid. Vippearmene beskadiges hvis den knækker. | 1.3 MultiJet. |
ECU’en fejler i frostvejr, hvilket gør det umuligt at starte motoren. | 1.3 MultiJet. |
Der begynder at sive kølervæske ud under termostaten, hvilket kan føre til en overophedning af motoren. I nogle versioner risikerer selve termostaten også at revne. | 1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II. |
Den
En smilende tekniker med masser af erfaring i at medvirke i AUTODOC's selvstudie video
Har aldrig set ham uden briller;
Køre sin BMW X5 E53;
Drømmer om at modtage en "Gold play button" for at opnå 1.000.000 abonnenter på YouTube.
Kommentar