JTD motorer: driftsegenskaber

JTD motorer: driftsegenskaber

JTD er en serie med dieselmotorer med et Common Rail direkte indsprøjtningssystem, som produceres af Fiat Chrysler Automobiles. De er installeret på køretøjer fra Fiat, Lancia og Alfa Romeo. Chrysler, Jeep, Maserati, RAM og nogle andre biler er også udstyret med disse. De er blevet produceret siden 1997. Det var de første der fik Common Rail direkte indsprøjtningssystem – en fælles udvikling mellem Fiat og Bosch. Nogle JTD-motorer blev udviklet i samarbejde med General Motors. De var alle udstyret med turboladere, ofte med twin eller variabel-geometri. De er karakteriseret ved en høj ydelse, stor pålidelighed og god brændstoføkonomi.

Populære JTD-motorer

Motorkode Versionsnavn Kapacitet, L Antal cylindre og deres arrangement Antal ventiler Ydelse, hk Maks. Motor drejningsmoment, Nm Start på produktion Modeller med motoren
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 Unijet; from 2002, MultiJet 1,9 4, in-line 8 80–140 195–280 1997 Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Bravo; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 MultiJet 1,9 4, in-line 16 140–190 305‒400 2002 Fiat Doblo; Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 MultiJet 1,3 4, in-line 16 70–105 170 2003 Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo;Fiat Palio; Fiat 500; Fiat Doblò; Fiat Qubo; Fiat Tipo; Lancia Musa
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000  Multijet  1,6 4, in-line 16 105–120 290–320 2006 Alfa Romeo Mito; Fiat Bravo; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 Multijet II 2,0 4, in-line 16 110–195 260–380 2008 Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Bravo; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma
839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 Unijet 2,4 5, in-line 10 136–150   1997 Fiat Marea; Fiat Marea Weekend
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 Multijet  2,4 5, in-line 20 175–210 385–400 2003 Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon
F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D Multijet 2,3 4, in-line 16 110–148 270–380 2006 Fiat Ducato

Almindelige fejl på JTD-motorer

FejlMotorer
I versioner med en indsugningsmanifold af plast, kan hvirvelflapperne falde af og beskadige motoren, hvis de ryger ind i forbrændingskamrene.1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v.
Hvis olien ikke udskiftes i tide, kan brændstofinjektorerne hurtigt tilstoppes. De holder ikke længe efter rensning.1.9 MultiJet.
Olien udbrænder hurtigt, hvilket kan få taktkæden til at glide. 1.3 MultiJet. 
Taktkæden har en kort levetid. Vippearmene beskadiges hvis den knækker.1.3 MultiJet.
ECU’en fejler i frostvejr, hvilket gør det umuligt at starte motoren.1.3 MultiJet. 
Der begynder at sive kølervæske ud under termostaten, hvilket kan føre til en overophedning af motoren. I nogle versioner risikerer selve termostaten også at revne.1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II. 
    Din profil er en personlige assistent.

    Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.