Multimode manual transmission: væsentlige oplysninger, typer, funktioner og tekniske parametre

Multimode manual transmission: væsentlige oplysninger, typer, funktioner og tekniske parametre

Multimode manual transmission (MMT) er en automatiseret gearkasse, der bruges på nogle Toyota modeller. Den har både automatisk og manuel tilstand. Den debuterede i 2006. Den hjælper med at spare brændstof, forbedrer køretøjets ydeevne og sikrer en komfortabel køretur uden man skal skifte gear konstant.

Sådan virker det

Multimode manual transmission (MMT) er bygget på basis af en manuel gearkasse. Den har én kobling, der aktiveres og deaktiveres af en elektrisk motor. Takket være dette, er skal man ikke længere træde på koblingspedalen konstant. To andre elmotorer er ansvarlige for at drive gearskiftemekanismen.

Denne gearkasse kan køre i tre forskellige tilstande: automatisk (E), sport (Es) og manual (M). Den første er designet til rolig og komfortabel kørsel. Den anden sikrer hurtigere gearskifte og derved bedre dynamiske egenskaber. Den tredje tillader føreren at beslutte hvilket gear der skal aktiveres samt hvornår.

I manuel tilstand udføres gearskiftet med gearstangen. Føreren skifter op og ned i gear ved at trykke stangen mod “M+” eller “M-”. Nogle versioner har pedalskiftere for hurtigere gearskifte.

Populære MMT-gearkasser

GearkassekodeFabrikantAntal gearMaks. motorkapacitet, LMaks. drejningsmoment, N·mBil layoutStart på produktionModeller med gearkassen
C53AToyota51,4200Forhjulstræk2007Yaris XP90
C50AToyota51,6160Forhjulstræk2006Corolla E150; Auris E150

Almindelige fejl på MMT-gearkasser

FejlGearkasser
Der opstår fejl forårsaget af firmware.C53A
Koblingssamlingen har en kort levetid.С50А; C53A
Gearkassens elektromekaniske aktuatorer går tidligt i stykker.C53A; С50А
Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.