Multimode manual transmission (MMT) er en automatiseret gearkasse, der bruges på nogle Toyota modeller. Den har både automatisk og manuel tilstand. Den debuterede i 2006. Den hjælper med at spare brændstof, forbedrer køretøjets ydeevne og sikrer en komfortabel køretur uden man skal skifte gear konstant.
Sådan virker det
Multimode manual transmission (MMT) er bygget på basis af en manuel gearkasse. Den har én kobling, der aktiveres og deaktiveres af en elektrisk motor. Takket være dette, er skal man ikke længere træde på koblingspedalen konstant. To andre elmotorer er ansvarlige for at drive gearskiftemekanismen.
Denne gearkasse kan køre i tre forskellige tilstande: automatisk (E), sport (Es) og manual (M). Den første er designet til rolig og komfortabel kørsel. Den anden sikrer hurtigere gearskifte og derved bedre dynamiske egenskaber. Den tredje tillader føreren at beslutte hvilket gear der skal aktiveres samt hvornår.
I manuel tilstand udføres gearskiftet med gearstangen. Føreren skifter op og ned i gear ved at trykke stangen mod “M+” eller “M-”. Nogle versioner har pedalskiftere for hurtigere gearskifte.
Populære MMT-gearkasser
Gearkassekode | Fabrikant | Antal gear | Maks. motorkapacitet, L | Maks. drejningsmoment, N·m | Bil layout | Start på produktion | Modeller med gearkassen |
C53A | Toyota | 5 | 1,4 | 200 | Forhjulstræk | 2007 | Yaris XP90 |
C50A | Toyota | 5 | 1,6 | 160 | Forhjulstræk | 2006 | Corolla E150; Auris E150 |
Almindelige fejl på MMT-gearkasser
Fejl | Gearkasser |
Der opstår fejl forårsaget af firmware. | C53A |
Koblingssamlingen har en kort levetid. | С50А; C53A |
Gearkassens elektromekaniske aktuatorer går tidligt i stykker. | C53A; С50А |
Kommentar