Quattro er et permanent system for firehjulstræk, der blev monteret på biler fra Audi med tværgående motorer. Det kom frem første gang i 1980. Det tilbydes i dag som standard- eller ekstraudstyr til de fleste Audi-modeller. Quattro gør det muligt at forbedre køretøjets terrængående offroad egenskaber og forbedrer dets dynamiske egenskaber.
Sådan virker Quattro
Systemets nøglekomponenter er:
- En gearkasse: denne justerer motorens drejningsmoment efter den valgte køretilstand og overfører drejningsmomentet til andre dele af gearkassen.
- En overførselskasse med et centralt differentiale: denne distribuerer motorens drejningsmoment mellem for- og bagakslerne.
- Drivgear: disse øger det drejningsmoment der overføres til hjulene.
- Kryds-aksel differentialer: disse distribuerer drejningsmomentet mellem de højre og venstre hjul.
- En drivaksel: denne forbinder overførselskassen med det bagerste drivgear.
- Drivakslen i for: denne overfører drejningsmomentet fra overførselskassen til hovedgearet i for.
Most Audi models use a Torsen or crown gear self-locking differential as the central differential. In normal driving conditions, the engine torque is distributed between the front and rear axles at a ratio of 40:60. If a wheel starts to slip, most of the torque is transferred to the axle which has better traction. The torque ratio between the front and rear axles can be, for example, 15:85, 20:80, 80:20, 70:30, or 75:25.
De fleste Audi modeller bruger en Torsen eller et selv-låsende differentiale med kronegear som centerdifferentiale. Under normale kørselsforhold distribueres motorens drejningsmoment mellem for- og bagakslen ved et forhold på 40:60. Hvis hjulet begynder at glide, overføres det meste drejningsmoment til den aksel, der har det bedste greb. Forholdet for drejningsmoment mellem for- og bagakslen kan for eksempel være på 15:85, 20:80, 80:20, 70:30 eller 75:25.
Quattro egenskaber
Systemgeneration | Differentialetype | Productionsår | Audi modeller med dette system | ||
Inter-aksel | Bagaksel | Foraksel | |||
I | Åben med mekanisk låsefunktion | Åben med mekanisk låsefunktion | Åben uden låsefunktion | 1981 | Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85 |
II |
Symmetrisk, selv-låsende Torsen Т-1 |
1988 | 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5 | ||
III |
Symmetrisk, selv-låsende Torsen Т-1 |
1988 | V8 441, 442, 4C2, 4C8 | ||
IV | Åben med elektronisk låsefunktion | 1995 | A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8 | ||
V |
Asymmetrisk, selv-låsende Torsen Т-3 |
2006 | RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH | ||
VI | Assymmetrisk, selv-låsende, kronegear | 2010 | RS5 8T; A7 4A, 4G |
Typiske fejl på Quattro
- Differentialegearene slides hurtigt.
- Krydsningerne på universal-leddene kan beskadiges under kørsel på ujævne veje.
- Fejl på ABS-sensorer for den elektroniske differentialelås til at fejle.
Kommentar