S-matic: funktioner, fordele og ulemper

S-matic: funktioner, fordele og ulemper

S-matic er en funktion med manuelt gearskifte i automatgearkasser der er installeret på biler fra Honda. Den debuterede i 1999, da den anden generation af Honda Odyssey blev lanceret. S-Matic tillader føreren at styre gearkassen manuelt, hvis det bliver nødvendigt, hvilket kan forbedre køretøjets dynamiske egenskaber og styreegenskaber, og det fremmer en mere pålidelig start på glatte overflader.

Driftsprincippet for S-matic

S-matic gearkassen blev udviklet af Honda Motor Co., Ltd gruppen. I stedet for et planetgear sæt, der er typisk for de fleste hydrauliske automatgearkasser, har denne gearkasse to aksler med gear; hver aksel aktiveres af en individuel hydraulisk koblingsenhed. For at aktivere den manuelle tilstand, skal føreren rykke gearstangen i den tilsvarende position og så rykke den mod ”+” eller ”-” for at skifte op eller ned.

Tekniske oplysninger om S-matic

GearkassekodeVersionskoderAntal gearModeller med gearkassen
H5BYBA; MRMA; BWEA; B7WA; BAYA; BCLA; BGHA; M7WA; BGFA; MAYA5Honda Avancier; Honda Odyssey

Almindelige fejl på S-matic gearkasser

  • Det eksterne spin-on finfilter stoppes til for tidligt.
  • Envejskoblingen går i stykker, hvis gearkassen er under stor belastning.
  • Den bagerste koblingstromle bliver ødelagt.
  • De bagerste lejer går ofte i stykker.
  • Et beskadiget hus på strømningsreguleringsventilen forårsager et reduceret tryk i systemet, hvilket resulterer i fejl i gearkassen.
    Din profil er en personlige assistent.

    Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.