
Hvis du vil være sikker på at bilen kan starte uanset vejret, bør du sikre dig, at batteriet altid er i god stand. Batteriets gennemsnitlige levealder er 5-7 år. Det er tilrådeligt at udskifte det efter denne periode. Læs videre, for at se hvilke batterier der er mest efterspurgt og effektive i øjeblikket. Vi vil også fortælle, hvad du skal tage højde for når du vælger et bilbatteri.
Typer af batterier
Våde (våd celle batterier)
Elektroderne består af plader, som er dækket af svampe bly eller bly kuldioxid. En opløsning af svovlsyre benyttes som elektrolytter. Disse batterier er de mest almindelige, billigste og sammenlignet med andre typer, er de ikke så følsomme overfor overopladning og spændingsvariation i køretøjets ledningssystem. Men fuldstændig afladning af disse batterier er meget farligt; det forårsager afsyring af pladerne. Regelmæssig underopladning, hvilket sker ved korte ture i koldt vejr, er heller ikke tilrådeligt. Elektrolytterne kan fryse ved lave temperaturer. Derudover fordamper det. Derfor, hvis dit batteri ikke er mærket vedligeholdelsesfrit, skal du monitorere tætheden i elektrolytterne og fortynde med destilleret vand af og til.

EFB (Forbedret oversvømmet batteri)
De afviger fra almindelige bly-syre batterier ved plade konfigurationen – en speciel type polyester sidder på de positive poler. Dets funktion er at forhindre bly svamp nedbrydning og plade afsyring, hvilket giver batteriet bedre levetid. Disse batterier giver bedre præstation, lader hurtigere og genopretter op til 100 % af den oprindelige kapacitet efter en fuldstændig afladning. De har også bedre koldstarter. De er en smule dyrere end standard bly-syre batterier, men er mere effektive og har længere holdbarhed. De opretholder funktionen helt ned til minus 50 grader celsius. Men sådanne energikilder kan ikke bruges i køretøjer med generator styrede bremsesystemer.

AGM (Absorberende glas materiale)
Den største forskel på disse og standard batterier er et glasfiberlag som absorberer flydende elektrolytter. Sådanne batterier oplader 2-3 gange hurtigere end almindelige batterier. Selvom de har samme størrelse som andre typer, er kapaciteten mærkbart højere. De er også mere modstandsdygtige overfor vibrationer. Ulemperne inkluderer en højere pris. Overopladning er farligt for denne type batterier, såvel som opbevaring i fuld afladet tilstand.

GEL
Som dem der er beskrevet herover, tilhører de typen af bly-syre, men elektrolytterne er lavet faste og geleret, ved at tilføje silikone dioxid. Dette øger den forventede levetid, nogle gange helt op til 10 år. Disse batterier er modstandsdygtige overfor fuld afladning, de kan modstå op til 400 cyklusser, hvor standard våd-celle batterier kan holde til 20 til 30 stykker. Derudover kan de holde til mange koldstarter, 2 til 2,5 gange mere end normalt. Derfor kan du starte motoren uden problemer selv i den koldeste vinter. Disse batterier bliver også hurtigt opladet, hvilket kan afhjælpe problemer, forårsaget af gentagne småture. De har en ekstremt lille selv-afladnings rate, men er dyre. Når man bruger dem, er det meget vigtigt at holde øje med tilstanden i det elektriske udstyr, specielt vekselstrøms regulatoren. Selv små overopladninger forårsager uoprettelige forandringer i elektrolytterne og er skadelig for denne type batterier.

4 ting du skal være opmærksom på når du vælger batteri
Kapacitet
Det er målt i ampere-timer. Dette parameter viser strømstyrken batteriet kan levere ved en 20-timers afladning med volt over 10,8V. For eksempel et 72 Ah batteri har nok kapacitet til at yde en strømstyrke på 3,6A i 20 timer. Jo kraftigere bilen er, jo højere kapacitet kræver den af batteriet.
Koldstarter (CCA)
Denne værdi måles i ampere. Den viser den højeste strømstyrke batteriet kan yde i det første sekund når bilen startes ved minus 18 grader Celsius. Denne værdi definerer, om batteriet har nok kraft til at starte motoren om vinteren. Dette parameter for passagerbiler, bør være over 225A for benzinbiler og 300A for dieselbiler.
Mål
De skal passe til størrelsen på standard udstyret. Ellers kan du have problemer med at sætte batteriet i. For eksempel har batterier som er bygget til amerikanske biler, polerne på siden, hvor de på europæiske biler sider på toppen. Derudover har de en tråd indeni.
Polaritet
Den kan være normal eller omvendt. I det første tilfælde er den positive pol til venstre og i det andet tilfælde – til højre. Normal polaritet er sædvanligvis markeret med 1 eller L og omvendt med 0 eller R. Polariteten på det nye batteri, skal være det samme som på det gamle ellers kan det være kablerne ikke er lange nok.
Konklusion
Et stabilt elektronisk udstyr og evnen til at starte motoren med det samme, afhænger af tilstanden af bilbatteriet. Det er derfor meget vigtigt at vælge et batteri som passer til køretøjets specifikationer. Information om det installerede batteri, kan findes på ydersiden eller i bilens manual. Vi anbefaler at du ikke ændrer parametrene på det udstyr du vælger: dette kan være farligt. Køb i AUTODOC’s online shop: her finder du kun pålidelige produkter.
Kommentar