Sentronic er et mærkenavn for adskillige automatgearkasser med funktion for manuelt gearskifte, som sidder på biler fra Saab. De debuterede i de tidligere 00’ere, da anden generation af Saab 9-3 og Saab 9-5 modellerne kom på markedet.
Driftsprincippet for Sentronic
Hovedkomponenterne i denne gearkasse var planetgear og en momentomformer med låsefunktion i visse tilstande. I manuel tilstand kan føreren bruge motorens moment med maksimal effektivitet, hvilket har en positiv indvirkning på køretøjets dynamiske egenskaber, øger dens ydelse på glatte overflader, dårlige veje og ved kørsel op ad bakke. For at skifte til manuel tilstand, skal man rykke gearstangen i ”M” positionen. Man skifter op og ned ved at rykke stangen mod ”+” eller ”-”. Der blev også tilbudt pedalskiftere.
Populære Sentronic gearkasser
Gearkassekode | Fabrikant | Antal gear | Maks, motorkapacitet, L | Maks. motor drejningsmoment, Nm | Bil layout | Start på produktion | Modeller med gearkassen |
FA57 (AF33, AW55-50SN) | Aisin | 5 | 3,5 | 330 | Forhjulstræk | 2000 | Saab 9-3; Saab 9-5 |
AF40-6 (AWTF-80SC) | Aisin | 6 | 2,5 | 450 | Forhjulstræk, Firehjulstræk | 2001 | Saab 9-5; Saab 9-3 |
Almindelige fejl på Sentronic gearkasser
Fejl | Gearkasser |
Magnetspolerne stoppes til med slidprodukter fra friktionsbelægningen i koblingspakkerne. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Oliemangel fører til slitage af de mekaniske elementer i gearkassen. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Ventilkroppen og planetgearenes bøsninger fejler. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Der opstår ryk efter en vis kilometerstand. Dette indikerer en fejl i ventilkroppen. | AF40-6 (AWTF-80SC) |
Bremsebåndet nedslides. | AF40-6 (AWTF-80SC) |
Kommentar