Sentronic transmission: væsentlige oplysninger, typer, funktioner og tekniske parametre

Sentronic transmission: væsentlige oplysninger, typer, funktioner og tekniske parametre

Sentronic er et mærkenavn for adskillige automatgearkasser med funktion for manuelt gearskifte, som sidder på biler fra Saab. De debuterede i de tidligere 00’ere, da anden generation af Saab 9-3 og Saab 9-5 modellerne kom på markedet.

Driftsprincippet for Sentronic

Hovedkomponenterne i denne gearkasse var planetgear og en momentomformer med låsefunktion i visse tilstande. I manuel tilstand kan føreren bruge motorens moment med maksimal effektivitet, hvilket har en positiv indvirkning på køretøjets dynamiske egenskaber, øger dens ydelse på glatte overflader, dårlige veje og ved kørsel op ad bakke. For at skifte til manuel tilstand, skal man rykke gearstangen i ”M” positionen. Man skifter op og ned ved at rykke stangen mod ”+” eller ”-”. Der blev også tilbudt pedalskiftere.

Populære Sentronic gearkasser

GearkassekodeFabrikantAntal gearMaks, motorkapacitet, LMaks. motor drejningsmoment, NmBil layoutStart på produktionModeller med gearkassen
FA57 (AF33, AW55-50SN)Aisin53,5330Forhjulstræk2000Saab 9-3; Saab 9-5
AF40-6 (AWTF-80SC)Aisin62,5450Forhjulstræk, Firehjulstræk2001Saab 9-5; Saab 9-3

Almindelige fejl på Sentronic gearkasser

FejlGearkasser
Magnetspolerne stoppes til med slidprodukter fra friktionsbelægningen i koblingspakkerne.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Oliemangel fører til slitage af de mekaniske elementer i gearkassen.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Ventilkroppen og planetgearenes bøsninger fejler.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Der opstår ryk efter en vis kilometerstand. Dette indikerer en fejl i ventilkroppen.AF40-6 (AWTF-80SC)
Bremsebåndet nedslides.AF40-6 (AWTF-80SC)
    Din profil er en personlige assistent.

    Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.