Sportronic er en betegnelse med flere betydninger. Det refererer til gearkasser på biler fra Alfa Romeo og Mitsubishi. I Alfa Romeo biler er Sportronic en automatgearkasse med tilstand for manuelt skifte. Den er blevet brugt siden slutningen af 90’erne. Den kombinerer fordelene ved en manuel gearkasse og en automatgearkasse. Den er karakteriseret ved brændstoføkonomi og perfekte dynamiske egenskaber; dette sikrer en komfortabel kørsel, tillader føreren at udføre komplekse manøvrer samt forbedrer køretøjets offroad-egenskaber under dårlige forhold. Denne gearkasse tilpasser sig også din kørestil.
For Mitsubishi biler betyder Sportronic navnet en manuel gearskiftetilstand der fås med trinløse CVT’ere, hvilket også tillader føreren at tage manuel kontrol over gearkassen, for at udnytte motorens drejemoment med maksimal effektivitet.
Driftsprincippet for Sportronic
Alfa Romeos Sportronic gearkasse er baseret på en klassisk automatgearkasse med en hydraulisk momentomformer og planetgear sæt. Den manuelle kontrol udføres indirekte via en elektronisk styreenhed med en særlig firmware. Informationen om det valgte gear overføres som elektriske signaler fra forskellige sensorer til styreenheden, hvorefter ECU’en sender kommandosignaler til aktuatorer, der så vælger det nødvendige gear. For at vælge gear i manuel tilstand, benytter man gearstangen.
På biler fra Mitsubishi kan manuel kontrol udføres ved hjælp af gearstangen eller pedalskiftere.
Populære Sportronic gearkasser
Gearkassekode | Fabrikant | Antal hastigheder | Gearkassetype | Maks. moment, Nm | Maks. motorkapacitet, l | Drev type | Start på produktion | Bilmodeller med denne gearkasse |
4HP20 | ZF | 4 | Automomatisk, med en momentomformer | 330 | 3,5 | Forhjulstræk | 1995 | Alfa Romeo 166 |
AW55-50SN | Aisin | 5 | Automomatisk, med en momentomformer | 330 | 3,5 | Forhjulstræk | 2000 | Alfa Romeo 166 |
F1CJA/W1CJA (JF011 E) | Jatco | – | Kontinuerlig variabel gearkasse | 250 | 2,5 | Forhjulstræk, Firehjulstræk | 2005 | Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW |
Almindelige fejl på Sportronic gearkasser
Fejl | Gearkasser |
Kanalerne i ventilhuset stoppes til med slidprodukter fra koblingspakkens friktionsplader | AW55-50SN |
Mekaniske samlinger nedslides hurtigt grundet oliemangel. | AW55-50SN |
Det hydrauliske ventilhus og planetgearenes bøsninger nedslides over tid. | AW55-50SN |
Grundet slitage på momentomformerens friktionsplade, begynder akslen at vibrere og bliver utæt. | ZF 4HP20 |
Transmissionspumpedele som bøsningen, lejerne på statoren og drivgearet går i stykker. | ZF 4HP20 |
Magnetspolerne og gearpositionssensoren fejler. | ZF 4HP20 |
Lejerne på input og output akslerne nedslides for tidligt. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Remmen på V-rems CVT’en forstrækkes. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Strømningsreguleringsventilen på transmissionspumpen stoppes til hvis udskiftningsintervallerne for væske ikke overholdes, hvilket ledsages af ryk i gearkassen. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Stepper motoren går ofte i stykker. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Kommentar