Switch-Tronic er navnet på den manuelle gearskiftefunktion på Alpina biler udstyret med automatgearkasser. Den blev registreret i 1992. Da Switch-Tronic teknologien kom frem blev den revolutionerende, da det var den første der tilbød manuel kontrol for automatgearkasser der var installeret på masseproducerede biler. I dag bruger bilfabrikanten dem aktivt på deres modeller, da Switch-Tronic ikke kun handler om muligheden for at skifte gear manuelt, men også omkring særlig firmware, der er tilpasset motorens egenskaber og bilistens behov.
Driftsprincip
Switch-Tronic er baseret på automatgearkassen med et klassisk design, der inkluderer en momentomformer og planetgear sæt. Den særlige firmware gør at gearkassen kan køre i flere tilstande. Som standard er den justeret til komfortabel kørsel. Føreren kan om nødvendigt skifte til sportstilstanden, hvor gearene skiftes ved højere omdrejninger og hurtigere. Den manuelle tilstand er designet til mere dynamisk kørsel. Den sikrer et øjeblikkeligt gearskifte. Gearkassen kan i manuel tilstand styres praktisk ved hjælp af pedalskiftere.
Populære gearkasser med Switch-Tronic funktion
Gearkassekode | Fabrikant | Antal gear | Maks. moment, Nm | Maks. motorkapacitet, l | Start på produktion | Drev type | Modeller med gearkassen |
5HP18 | ZF | 5 | 310 | 3,0 | 1999 | Baghjulstræk | Alpina В3 (E36) |
5HP30 | ZF | 5 | 560 | 6,0 | 1992 | Baghjulstræk | Alpina B10 (E39) |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6,0 | 2001 | Forhjulstræk, Baghjulstræk, Firehjulstræk | Alpina D3 Bi-Turbo; Alpina B5 (E60) |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6,2 | 2010 | Baghjulstræk, Firehjulstræk | Alpina D3 Biturbo (F30) |
Almindelige fejl på gearkasser med Switch-Tronic funktion
Fejl | Gearkasser |
En nedslidt kobling i momentomformeren resulterer i en defekt transmissionspumpe. | 5HP18 |
Koblingstromlens bøsning beskadiges hurtigt. | 5HP30; 5HP18 |
Mechatronic enheden udbrænder ofte, særligt ved varmt vejr. | 8HP70; 6HP26 |
Grundet nedslidte bøsninger, begynder gearkassen at vibrere og den mister olie. | 6HP26; 8HP70 |
Tilstoppede magnetspoler forårsager ryk under gearskifte. | 6HP26; 8HP70 |
Plastbundkaret bliver deform og revner. | 6HP26 |
Kommentar