SAWD: beskrivelse, funktioner og driftsprincip

SAWD: beskrivelse, funktioner og driftsprincip

Symmetrisk AWD eller SAWD er et system for firhjulstræk i biler fra Subaru, som er blevet brugt siden 2003. Det sidder på alle mærkets modeller, undtagen BRZ og kei modellerne. Det forbedrer køretøjets styreegenskaber og stabilitet ved glat føre. Systemet tillader en hurtigere acceleration på tørre veje og forbedrer offroad-egenskaberne.

Sådan virker det

Det særlige kendetegn for SAWD er dets asymmetriske layout. Motorens krumtapaksel, gearkassen, propelakslen samt center- og akseldifferentialerne sidder langs køretøjets langsgående akse. Dette hjælper med at sænke tyngdepunktet og sikrer en bedre vægtfordeling. Dette resulterer i bedre styreegenskaber samt en øget komfort for fører og passagerer.

SAWD fås i forskellige designs. Versioner med en manuel gearkasse er som regel udstyret med et center-differentiale med et vinkelgear samt en viskøs kobling som låsemekanisme. Under forhold med en ligelig fordeling af grebet for alle hjul, distribueres motorens drejningsmoment ligeligt mellem akslerne. Den viskøse kobling aktiveres, hvis et af hjulene begynder at glide, hvorefter størstedelen af drejningsmomentet redistribueres til den aksel der har det bedste greb. Versioner med mere kraftfulde motorer har et selvlåsende differentiale med en viskøs kobling i bag.

På biler udstyret med en automatgearkasse eller CVT, udføres driften for SAWD ved hjælp af en multipladekobling med en gerotorpumpe. Denne distribuerer drejningsmomentet mellem akslerne efter vejforholdene. Der bruges sommetider en elektronisk styret multipladekobling med en positiv låsemekanisme til dette.

Egenskaber for SAWD

Gearkassetype Subaru modeller Egenskaber for differentialerne
Manuel Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Center-differentialet har et vinkelgear. Denne låser ved hjælp af en viskøs kobling. Der er ofte et reduktionsgear. Bagdifferentialet kan også have en låsemekanisme ved hjælp af en viskøs kobling.
Automatisk Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. Der bruges et asymmetrisk differentiale med et planetgearsæt og en pladetypekobling som center-differentiale. Motorkraften kan, om nødvendigt, leveres til ét hjul, takket være systemet for dynamisk køretøjsregulering (VDC).
Lineartronic CVT Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Der bruges en multipladekobling med elektronisk regulering til distribuering af drejningsmomentet mellem akslerne, i stedet for et center-differentiale. Akseldifferentialerne er af den åbne type.

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *