TD4, TDV6, TDV8 er en linje med dieselmotorer der er installeret på Land Rover biler. De repræsenteres af turboladede motorer. De fleste af disse er udstyret med et Common Rail direkte indsprøjtningssystem. Men der er også versioner med andre brændstofsystemer: med direkte indsprøjtning og en fordelings højtrykspumpe uden common rail eller med indsprøjtning i et hvirvelkammer. Disse motorer var en fælles udvikling med andre bilmærker som PSA Peugeot, Citroën, Ford Motor Company og BMW. Mange versioner har twin-turbo, hvilket garanterer en maksimal effektivitet og ydelse fra motorerne, hvilket også giver fremragende traction karakteristika.
Poplære TD4, TDV6 og TDV8 motorer
Motormodel |
Motor index |
Kapacitet, l |
Antal og cylindrenes arrangement |
Antal ventiler |
Ydelse, hk |
Maksimalt moment, Nm |
Udstyret på modeller |
TD4 |
204D3 (M47TUD20) |
2.0 |
4, in-line |
16 |
116‒150 |
280‒330 |
Land Rover Freelander |
224DT(DW12BTED4) |
2.2 |
4, in-line |
16 |
122–200 |
360‒450 |
Land Rover Discovery Sport;
Land Rover Freelander;
Range Rover Evoque |
ZSD-424 |
2.4 |
4, in-line |
16 |
122 |
360 |
Land Rover Defender |
TDV6 |
306DT, 30DDTX |
3.0 |
V6 |
24 |
211‒306 |
520‒700 |
Range Rover Sport;
Land Rover Discovery;
Range Rover |
276DT |
2.7 |
V6 |
24 |
190 |
440 |
Land Rover Discovery;
Range Rover |
TDV8 |
448DT |
4.4 |
V8 |
32 |
313‒339 |
700‒740 |
Range Rover |
368DT |
3.6 |
V8 |
32 |
271‒272 |
630‒640 |
Land Rover Range Rover;
Range Rover Sport |
Almindelige fejl på TD4, TDV6 og TDV8 motorer
Fejl | Motorer |
Upålidelige hvirvelflapper. Grundet dårlig fastgørelse kan de falde af og forårsage skader på stempler og turbine. | 204D3 |
Remskiven på krumtapakslen går hurtigt i stykker. | 204D3 |
Processen for at afmontere af injektorerne er kompliceret og krævende. De bores ofte ud. | 224DT, DW12BTED4 |
Pumpen der leverer brændstof til sporet slides hurtigt ned grundet urenheder i dieselbrændstoffet. Slidprodukter stopper injektorerne til. | ZSD-424, 306DT, 30DDTX, 276DT |
Der kommer en bankelyd fra under motorhjelmen efter 200.000 km, der forårsager skader på forbindelsesstangens ender. | ZSD-424 |
Motoren går i stå eller starter ikke grundet et dårligt design på krumtapakslens positionssensor. | 306DT, 30DDTX |
Krumtapakslens leje fejler for tidligt grundet uperfektheder i dens design. | 306DT, 30DDTX, 276DT |
Turboladeren begynder at fejle grundet en defekt i drivmekanismen. | 276DT |
Plastikelementer i indsugningsmanifolden revner, ligesom luftrørene også gør det. | 448DT |
En revnet termostat får motoren til at overophede. | 368DT |
Olie der lækker fra turboladeren forårsager oliemangel i motoren. | 368DT |
Den
En smilende tekniker med masser af erfaring i at medvirke i AUTODOC's selvstudie video
Har aldrig set ham uden briller;
Køre sin BMW X5 E53;
Drømmer om at modtage en "Gold play button" for at opnå 1.000.000 abonnenter på YouTube.
Kommentar