TDCi er turboladede dieselmotorer med Common Rail indsprøjtning, som sidder på biler fra Ford. De blev introduceret i år 2000. Nogle af disse motorer fremstilles af Ford Motor Company selv, mens andre produceres af Groupe PSA (nu Stellantis).
Egenskaber for TDCi motorer
Alle TDCi motorer har 4 cylindre og 8 eller 16 ventiler. Afhængig af version, er motorblokken enten lavet af aluminium eller støbejern. Topstykket kan også være lavet af enten aluminium eller støbejern. Motoren er udstyret med en turbolader, der ofte er variabel-geometri. Ventiltimingsmekanismen bruger som regel rem. Der er dog nogle versioner med en kæde eller en kombination af kæde og rem.
Populære TDCi motorer
Versionsnavn | Kode | Kapacitet, L | Antal ventiler | Maks. ydelse, hk | Maks. moment, N⋅m | Start på produktion | Ford modeller udstyret med denne motor |
Duratorq DLD-414 | F6JA | 1.4 | 8 | 68 | 160 | 2002 | Fusion; Fiesta Mk5. |
Duratorq DLD-415 | UGJC | 1.5 | 8 | 75 | 185 | 2012 | B-Max;Fiesta Mk5. |
DLD-416 | GPDA, GPDC | 1.6 | 16 | 90 | 215 | 2005 | Focus Mk1; C-Max. |
DLD-416 | G8DA; G8DB | 1.6 | 16 | 109 | 240 | 2003 | Focus C-Max; Focus Mk2. |
Duratorq DLD-418 | HCPA | 1.8 | 8 | 90 | 227 | 2002 | Focus C-Max; Transit Connect Mk1. |
DLD-418 | FFDA | 1.8 | 8 | 100 | 240 | 2002 | Focus Mk1. |
DLD-418 | KKDA; KKDB | 1.8 | 8 | 115 | 280 | 2004 | C-Max; Focus Mk1. |
DLD-418 | QYWA | 1.8 | 8 | 125 | 320 | 2006 | Galaxy Mk2; S-MAX Mk1. |
Duratorq DW | QXWA | 2.0 | 16 | 140 | 320 | 2006 | S-MAX Mk1; Galaxy Mk2. |
Duratorq DW | TXDA | 2.0 | 16 | 163 | 340 | 2010 | Kuga Mk1. |
Duratorq DW | Q4BA | 2.2 | 16 | 175 | 400 | 2008 | Mondeo Mk4. |
Duratorq DW | KNWA | 2.2 | 16 | 200 | 420 | 2010 | Galaxy Mk2; C-Max. |
TDCi Duratorq | FMBA | 2.0 | 16 | 130 | 330 | 2002 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | QJBB | 2.2 | 16 | 155 | 360 | 2004 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | JXFA | 2.4 | 16 | 115 | 310 | 2006 | Transit Mk6. |
Almindelige fejl på TDCi motorer
Fejl | Motorer |
Brændstofinjektorerne går tidligt i stykker. | F6JA; FFDA; JXFA; KKDA; KKDB; FMBA; TXDA; KNWA; Q4BA; QJBB; TXDA; HCPA. |
Der er en høj risiko for skader på motorens stempler grundet for meget brændstof fra injektorerne. | FFDA; KKDA; KKDB; HCPA. |
Slitage på cylinder-stempel samlingen forårsager et øget olieforbrug i motoren. | F6JA. |
Turboladeren går hurtigt i stykker. | GPDA; GPDC; F6JA. |
Det forreste motorophæng har en kort levetid. | F6JA. |
Der ophober sig hurtigt kulstofaflejringer i EGR-ventilen. | TXDA; KNWA; Q4BA; UGJC. |
Disel-partikelfilteret stoppes til ved en relativ lav kilometerstand. | UGJC; Q4BA; KNWA; TXDA. |
Brændstofsystemets komponenter slides hurtigt. | G8DA; UGJC; G8DB. |
Knastakslerne nedslides for tidligt og deres taktkæde strækkes ud. | GPDA; GPDC; G8DA; QXWA; G8DB. |
Spændeskiverne under brændstofinjektorerne går regelmæssigt i stykker. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
Der ophober sig hurtigt kulstofaflejringer i motoren. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
De hydrauliske beslag bliver utætte efter et stykke tid. | GPDA; GPDC; G8DB; G8DA. |
Knastakslens dæmperemskive og knastakslens positionssensor går for tidligt i stykker. | HCPA; KKDA; QYWA; FFDA. |
Der er risiko for luftblokeringer i brændstofsystemets elementer. | QYWA. |
Der kan tidligt opstå fejl på de hydrauliske ventilløftere, hvilket resulterer i en bankelyd. | QXWA; TXDA. |
Vibrationer forårsager defekter i ledningsnettet samt fejl i den elektroniske styreenhed. | QXWA; TXDA. |
Urenheder i brændstoffet forårsager skader på brændstofpumpens aksel. | JXFA; FMBA. |
Den lille ende på forbindelsesstængerne ødelægges. | FMBA; JXFA; QJBB. |
Kommentar