TDCi: Ford dieselmotorer med common rail direkte brændstofindsprøjtning

TDCi: Ford dieselmotorer med common rail direkte brændstofindsprøjtning

TDCi er turboladede dieselmotorer med Common Rail indsprøjtning, som sidder på biler fra Ford. De blev introduceret i år 2000. Nogle af disse motorer fremstilles af Ford Motor Company selv, mens andre produceres af Groupe PSA (nu Stellantis).

Egenskaber for TDCi motorer

Alle TDCi motorer har 4 cylindre og 8 eller 16 ventiler. Afhængig af version, er motorblokken enten lavet af aluminium eller støbejern. Topstykket kan også være lavet af enten aluminium eller støbejern. Motoren er udstyret med en turbolader, der ofte er variabel-geometri. Ventiltimingsmekanismen bruger som regel rem. Der er dog nogle versioner med en kæde eller en kombination af kæde og rem.

Populære TDCi motorer

VersionsnavnKodeKapacitet, LAntal ventilerMaks. ydelse, hkMaks. moment, NmStart på produktionFord modeller udstyret med denne motor
Duratorq DLD-414F6JA1.48681602002Fusion; Fiesta Mk5.
Duratorq DLD-415UGJC1.58751852012B-Max;Fiesta Mk5.
DLD-416GPDA, GPDC1.616902152005Focus Mk1; C-Max.
DLD-416G8DA; G8DB1.6161092402003Focus C-Max; Focus Mk2.
Duratorq DLD-418HCPA1.88902272002Focus C-Max; Transit Connect Mk1.
DLD-418FFDA1.881002402002Focus Mk1.
DLD-418KKDA; KKDB1.881152802004C-Max; Focus Mk1.
DLD-418QYWA1.881253202006Galaxy Mk2; S-MAX Mk1.
Duratorq DWQXWA2.0161403202006S-MAX Mk1; Galaxy Mk2.
Duratorq DWTXDA2.0161633402010Kuga Mk1.
Duratorq DWQ4BA2.2161754002008Mondeo Mk4.
Duratorq DWKNWA2.2162004202010Galaxy Mk2; C-Max.
TDCi DuratorqFMBA2.0161303302002Mondeo Mk3.
TDCi DuratorqQJBB2.2161553602004Mondeo Mk3.
TDCi DuratorqJXFA2.4161153102006Transit Mk6.

Almindelige fejl på TDCi motorer

FejlMotorer
Brændstofinjektorerne går tidligt i stykker.F6JA; FFDA; JXFA; KKDA; KKDB; FMBA; TXDA; KNWA; Q4BA; QJBB; TXDA; HCPA.
Der er en høj risiko for skader på motorens stempler grundet for meget brændstof fra injektorerne.FFDA; KKDA; KKDB; HCPA.
Slitage på cylinder-stempel samlingen forårsager et øget olieforbrug i motoren.F6JA.
Turboladeren går hurtigt i stykker.GPDA; GPDC; F6JA.
Det forreste motorophæng har en kort levetid.F6JA. 
Der ophober sig hurtigt kulstofaflejringer i EGR-ventilen.TXDA; KNWA; Q4BA; UGJC.
Disel-partikelfilteret stoppes til ved en relativ lav kilometerstand.UGJC; Q4BA; KNWA; TXDA.
Brændstofsystemets komponenter slides hurtigt.G8DA; UGJC; G8DB.
Knastakslerne nedslides for tidligt og deres taktkæde strækkes ud.GPDA; GPDC; G8DA; QXWA; G8DB.
Spændeskiverne under brændstofinjektorerne går regelmæssigt i stykker.GPDA; G8DA; G8DB; GPDC.
Der ophober sig hurtigt kulstofaflejringer i motoren.GPDA; G8DA; G8DB; GPDC.
De hydrauliske beslag bliver utætte efter et stykke tid.GPDA; GPDC; G8DB; G8DA.
Knastakslens dæmperemskive og knastakslens positionssensor går for tidligt i stykker.HCPA; KKDA; QYWA; FFDA.
Der er risiko for luftblokeringer i brændstofsystemets elementer.QYWA.
Der kan tidligt opstå fejl på de hydrauliske ventilløftere, hvilket resulterer i en bankelyd.QXWA; TXDA.
Vibrationer forårsager defekter i ledningsnettet samt fejl i den elektroniske styreenhed.QXWA; TXDA.
Urenheder i brændstoffet forårsager skader på brændstofpumpens aksel.JXFA; FMBA. 
Den lille ende på forbindelsesstængerne ødelægges.FMBA; JXFA; QJBB.

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *