TiD og TTiD motorer: hvad står det for samt ydelsesparametre

TiD og TTiD motorer: hvad står det for samt ydelsesparametre

TiD og TTiD motorer er dieselmotorer med direkte indsprøjtning. De blev brugt på biler fra Saab mellem 1998 og 2012. Forkortelsen TiD står for Turbo Injected Diesel og fremhæver at motoren er udstyret med en enkelt turbolader. TTiD eller Twin Turbo Injected Diesel indikerer at motoren har twin-turbo. De første TiD motorer kom frem i 1998 og blev brugt på Saab 9-3. Der blev lanceret versioner med TTiD motorer i 2007. Stort set alle disse motorer produceres af General Motors. Nogle blev udviklet i samarbejde med andre fabrikanter, for eksempel Isuzu Motors.

Egenskaber for TiD og TTiD motorer

TiD og TtiD motorer har en motorblok af støbejern samt et topstykke af aluminium. De fleste er udstyret med Common Rail system for brændstofindsprøjtning. Der findes dog versioner uden brændstofskinne, hvor brændstoffet fra pumpen leveres direkte til dyserne. Ventiltimingsmekanismen bruger som regel en rem; en kæde er ikke så almindelig.

Populære TiD og TTiD motorer

NavnKodeMotorkapacitet, lAntal cylindre og deres arrangementAntal ventilerMaks. ydeevne, hpMaks. moment, NmStart på produktionSaab modeller med denne type motor
TiDD223L (X22DTH)2.2række-fire1611526019989-3; 
TiDD308L3.0V62417035020019-5;
TiDZ19DTH1.9række-fire1615032020049-3
TTiD Z19DTR1.9række-fire1618040020079-3; 9-5; 
TiDZ19DT1.9række-fire812028019989-3; 9-5;
TiDA20DTH2.0række-fire1617035020109-5. 

Almindelige fejl på TiD, TTiD motorer

FejlMotorer
Der kan komme luft i brændstofsystemet.X22DTH (D223L). 
Dieselpartikelfilteret og EGR-ventilen stoppes hurtigt til.X22DTH (D223L); Z19DTH.
Remskiven på krumtapakslen går tidligt i stykker.X22DTH (D223L). 
Der kan komme olie i brændstoffet, når spændeskiverne under brændstofinjektorerne tørrer ud-X22DTH (D223L). 
Højtryks-brændstofpumpens elektriske komponenter bliver ofte ubrugelige.X22DTH (D223L). 
Hvirvelflapperne i indsugningsmanifolden går nemt i stykker.Z19DTH; A20DTH.
Udstødningsmanifolden bliver deform ved høje temperaturer.Z19DTH.
Hovedlejerne på krumtapakslen beskadiges når der mangler olie, hvilket fører til at motoren sætter sig ved høje omdrejninger.A20DTH.
Tætningen i motorens oliekøler bliver hurtig utæt.A20DTH.
Ustabil motordrift ved høje omdrejninger kan være forårsaget af en beskidt brændstofstyringsventil.A20DTH.
Motorblokken er sensitiv overfor overophedning.D308L.
Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.