Tiptronic S er en automatgearkasse med intelligent software, der er installeret på biler fra Porsche. Når det er nødvendigt, tillader den føreren at skifte gear manuelt. Det er en forbedret version af mærkets Tiptronic automatgearkasse. Den blev lanceret i år 2000 på Porsche Boxster S modellen. I dag sidder den på forskellige modeller fra Porsche og Volkswagen.
Tiptronic S funktioner
Tiptronic S er baseret på en klassisk automatgearkasse med en hydraulisk momentomformer. Man bruger de særlige kontakter på rattet eller pedalskifterne til manuelt gearskifte. Dette er særlig praktisk på sportsvogne, da der er færre distraktioner for føreren, da man ikke skal fjerne hænderne fra rattet. Gearskiftet sker også stort set øjeblikkeligt, som med manuelle gearkasser. Man kan også sætte gearstangen i ”M” positionen og så skifte op eller ned ved at rykke mod “+” eller “–”.
Denne gearkasse kan tilpasse sig din individuelle kørestil, så man sparer brændstof, sikrer perfekte dynamiske egenskaber for køretøjet samt øger komforten for føreren og passagererne.
Populære Tiptronic S gearkasser
Gearkassekode | Fabrikant | Antal gear | Maks. motorkapacitet, L | Maks. motor drejningsmoment, Nm | Start på produktion | Modeller udstyret med gearkassen |
09D (TR-60SN) | Aisin | 6 | 6 | 600 | 2001 | Porsche Cayenne 9PA; Volkswagen Touareg 7L |
0С8 (TR-80SD) | Aisin | 8 | 6 | 850 | 2009 | Porsche Cayenne 92A; Volkswagen Touareg 7P |
01V (5HP19) | ZF | 5 | 3,7 | 325 | 1995 | Porsche Boxster (986); Porsche 911 Carrera (996) |
Almindelige fejl på Tiptronic S gearkasser
Fejl | Gearkasser |
Ventilkroppen går tidligt i stykker. | 09D (TR-60SN) |
Ledninger på magnetspolerne knækker af. | 09D (TR-60SN) |
Hvis friktionsbelægningen på omformerens låsekobling ikke udskiftes i tide, kan det få oliepumpen til at gå i stykker. | 01V (5HP19) |
Intens acceleration beskadiger friktionsbelægningen på koblingspakkerne. Deres slidprodukter stopper magnetspolernes ventiler til. | 0С8 (TR-80SD) |
Oliepumpens tætninger og bøsninger skal udskiftes ofte. | 09D (TR-60SN); 01V (5HP19); 0С8 (TR-80SD) |
Kommentar