Twin Clutch SST, der også kendes som Twin Clutch Sport Shift Transmission, er en 6-trins automatiseret manuel gearkasse med to koblinger og tilstand for manuel kontrol. Den sidder på Mitsubishi biler samt nogle modeller fra franske PSA Group. Denne gearkasse blev udviklet af Mitsubishi Motors i samarbejde med virksomheden Getrag (nu Magne PT). Den debuterede på Lancer Evolution X i 2008. Den er karakteriseret ved relative tætte gearforhold, hvilket har en positiv effekt på køretøjets dynamiske egenskaber, og så er det også vigtigt for højtydende biler.
Sådan virker Twin Clutch SST
Twin Clutch SST er baseret på to elektro-hydrauliske koblinger, hvor hver af disse er ansvarlig for et individuelt sæt gear. Mens ét gear bruges, er et andet allerede valgt og vil blive aktiveret så snart den tilsvarende kobling aktiveres. Gearskiftet sker jævnt, uden forstyrrelse af drejningsmomentet. Dette sikrer fremragende dynamiske egenskaber, reducerer brændstofforbruget og tillader en mere sporty kørsel.
I automatisk tilstand beslutter gearkassens styreenhed hvilket gear der skal vælges afhængig af signalerne fra forskellige sensorer. Føreren kan vælge mellem køretilstande, inklusive Normal og Sport (S-Sport på nogle versioner). Hvis det er nødvendigt, kan føreren skifte til manuel tilstand. For at gøre dette skal man rykke gearstangen fra ”D” positionen og i en særlig position, og så derefter mod ”+” eller ”-”, eller ved brug af pedalskifterne.
Tekniske karakteristika for Twin Clutch SST
Gearkassekode | Antal gear | Maks. motorkapacitet, L | Maks. drejningsmoment, Nm | Koblingstype | Bil layout | Start på produktion | Modeller med gearkassen |
SPS6 (6DCT470) | 6 | 2,2 | 470 | Våd | Forhjulstræk, Firehjulstræk | 2008 | Mitsubishi cX; Mitsubishi Outlander; Citroën C-Crosser; Galant Fortis; Peugeot 4007; Mitsubishi Lancer |
Almindelige fejl
- Dæmperen og fjedrene kan gå i stykker for tidligt. Problemet forværres af aggressiv kørsel.
- Gearkassen er sensitiv overfor tilsmudsning. Filteret og væsken skal udskiftes ofte.
- Kanalerne i det hydrauliske ventilhus og magnetspolerne stoppes til med slidprodukter fra friktionspladerne og elementer på dæmperen, hvilket fører til fejl i gearkassen.
- Gearkassen har tendens til at overophedes, så væskekøleren bør rengøres regelmæssigt.
- Tætningsdækslet kan blive beskadiget grundet omfattende vibrationer, hvilket skaber utætheder i gearkassehuset.
Kommentar