Twin Clutch SST transmission: væsentlige oplysninger, typer, funktioner og tekniske parametre

Twin Clutch SST transmission: væsentlige oplysninger, typer, funktioner og tekniske parametre

Twin Clutch SST, der også kendes som Twin Clutch Sport Shift Transmission, er en 6-trins automatiseret manuel gearkasse med to koblinger og tilstand for manuel kontrol. Den sidder på Mitsubishi biler samt nogle modeller fra franske PSA Group. Denne gearkasse blev udviklet af Mitsubishi Motors i samarbejde med virksomheden Getrag (nu Magne PT). Den debuterede på Lancer Evolution X i 2008. Den er karakteriseret ved relative tætte gearforhold, hvilket har en positiv effekt på køretøjets dynamiske egenskaber, og så er det også vigtigt for højtydende biler.

Sådan virker Twin Clutch SST

Twin Clutch SST er baseret på to elektro-hydrauliske koblinger, hvor hver af disse er ansvarlig for et individuelt sæt gear. Mens ét gear bruges, er et andet allerede valgt og vil blive aktiveret så snart den tilsvarende kobling aktiveres. Gearskiftet sker jævnt, uden forstyrrelse af drejningsmomentet. Dette sikrer fremragende dynamiske egenskaber, reducerer brændstofforbruget og tillader en mere sporty kørsel.

I automatisk tilstand beslutter gearkassens styreenhed hvilket gear der skal vælges afhængig af signalerne fra forskellige sensorer. Føreren kan vælge mellem køretilstande, inklusive Normal og Sport (S-Sport på nogle versioner). Hvis det er nødvendigt, kan føreren skifte til manuel tilstand. For at gøre dette skal man rykke gearstangen fra ”D” positionen og i en særlig position, og så derefter mod ”+” eller ”-”, eller ved brug af pedalskifterne.

Tekniske karakteristika for Twin Clutch SST

GearkassekodeAntal gearMaks. motorkapacitet, LMaks. drejningsmoment, NmKoblingstypeBil layoutStart på produktionModeller med gearkassen
SPS6 (6DCT470)62,2470VådForhjulstræk, Firehjulstræk2008Mitsubishi cX; Mitsubishi Outlander; Citroën C-Crosser; Galant Fortis; Peugeot 4007; Mitsubishi Lancer

Almindelige fejl

  • Dæmperen og fjedrene kan gå i stykker for tidligt. Problemet forværres af aggressiv kørsel.
  • Gearkassen er sensitiv overfor tilsmudsning. Filteret og væsken skal udskiftes ofte.
  • Kanalerne i det hydrauliske ventilhus og magnetspolerne stoppes til med slidprodukter fra friktionspladerne og elementer på dæmperen, hvilket fører til fejl i gearkassen.
  • Gearkassen har tendens til at overophedes, så væskekøleren bør rengøres regelmæssigt.
  • Tætningsdækslet kan blive beskadiget grundet omfattende vibrationer, hvilket skaber utætheder i gearkassehuset.
Din profil er en personlige assistent.

Den kan spore biludgifter, holde en bil log og udskiftningsskema og gemme favorit materialer, notater og dokumenter.