VCDi er en serie med turboladede motorer med Common Rail brændstofsystem. Der er blevet installeret på biler fra Chevrolet siden 2006. De blev først produceret af virksomheden, VM Motori. Men disse motorer er siden 2010 blevet produceret af General Motors.
Egenskaber ved VCDi motorer
Motorerne har 4 cylindre og 16 ventiler. Motorblokken er lavet af støbejern og topstykket af aluminium. Ventiltimingsmekanismen bruger en rem eller en kæde. Alle versioner er udstyret med en variabel-geometri turbolader, der øger dens ydeevne.
Tekniske specifikationer for VCDi motorer
Motorkode | Kapacitet, L | Maks. ydelse, hk | Maks. moment, N·m | Start på produktion | Modeller med denne type motor |
Z20S (Z20DMH, LLW) | 2.0 | 150 | 320 | 2006 | Captiva C100; Cruze J300; Epica V250. |
Z20S1 (Z20DM, LMN) | 2.0 | 121‒127 | 280‒300 | 2006 | Captiva C100; Lacetti J200. |
Z20D1 (LNP) | 2.0 | 163 | 350–360 | 2010 | Cruze J300; Orlando J309; Malibu. |
Z22D1 (LNQ) | 2.2 | 163–184 | 350–400 | 2010 | Captiva C140. |
Almindelige fejl på VCDi motorer
Fejl | Motorer |
Elementer i brændstofsystemet er meget sensitive overfor brændstofkvaliteten. | Z20S (Z20DMH, LLW); Z20D1 (LNP); Z20S1 (Z20DM, LMN). |
Tandremmen har en kort levetid. | Z20S (Z20DMH, LLW); Z20S1 (Z20DM, LMN). |
Taktkæden strækkes hurtigt ud. | Z22D1 (LNQ); Z20D1 (LNP). |
Turboladeren går ofte i stykker. | Z20D1 (LNP). |
Diesel partikelfilteret stoppes hurtigt til. | Z20D1 (LNP). |
Kommentar