VCDi motorer: hvad står det for samt ydelsesparametre

VCDi motorer: hvad står det for samt ydelsesparametre

VCDi er en serie med turboladede motorer med Common Rail brændstofsystem. Der er blevet installeret på biler fra Chevrolet siden 2006. De blev først produceret af virksomheden, VM Motori. Men disse motorer er siden 2010 blevet produceret af General Motors.

Egenskaber ved VCDi motorer

Motorerne har 4 cylindre og 16 ventiler. Motorblokken er lavet af støbejern og topstykket af aluminium. Ventiltimingsmekanismen bruger en rem eller en kæde. Alle versioner er udstyret med en variabel-geometri turbolader, der øger dens ydeevne.

Tekniske specifikationer for VCDi motorer

Motorkode Kapacitet, L Maks. ydelse, hk Maks. moment, N·m Start på produktion Modeller med denne type motor
Z20S (Z20DMH, LLW) 2.0 150 320 2006 Captiva C100; Cruze J300; Epica V250.
Z20S1 (Z20DM, LMN) 2.0 121‒127 280‒300 2006 Captiva C100; Lacetti J200.
Z20D1 (LNP) 2.0 163 350–360 2010 Cruze J300; Orlando J309; Malibu.
Z22D1 (LNQ) 2.2 163–184 350–400 2010 Captiva C140.

Almindelige fejl på VCDi motorer

FejlMotorer
Elementer i brændstofsystemet er meget sensitive overfor brændstofkvaliteten.Z20S (Z20DMH, LLW); Z20D1 (LNP); Z20S1 (Z20DM, LMN).
Tandremmen har en kort levetid.Z20S (Z20DMH, LLW); Z20S1 (Z20DM, LMN).
Taktkæden strækkes hurtigt ud.Z22D1 (LNQ); Z20D1 (LNP).
Turboladeren går ofte i stykker.Z20D1 (LNP).
Diesel partikelfilteret stoppes hurtigt til.Z20D1 (LNP).

Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *