Indholdsfortegnelse
skjul
XDi er en serie med turboladede dieselmotorer, der er udstyret med Common Rail brændstofindsprøjtning. Disse motorer sidder på biler fra SsangYong. De kom frem første gang i 2004. De har en 4 eller 5 cylindre i række. De er i høj grad licenserede kopier af Mercedes-Benz motorer, selvom nogle dog er udviklet af SsangYong Motor selv.
Populære XDi motorer
Kode | Motorkapacitet, l | Antal cylindre | Antal ventiler | Maks. ydelse, hk | Maks. moment, N⋅m | Start på produktion | Modeller med denne type motor |
D27DT | 2.7 | 5 | 20 | 161–176 | 340–357 | 2004 | Rexton/Rexton II; Kyron; Rodius I and II. |
D20DT | 2.0 | 4 | 16 | 141–142 | 310–360 | 2006 | Actyon I and II; Actyon Sports I and II; Kyron. |
D22DTR | 2.2 | 4 | 16 | 178 | 400 | 2015 | Rodius II; Korando III. |
D20DTF | 2.0 | 4 | 16 | 149–175 | 360 | 2010 | Actyon II; Korando III. |
D20DTR | 2.0 | 4 | 16 | 148–155 | 360 | 2012 | Korando Turismo; Rexton I and II; Stavic. |
Almindelige fejl på XDi motorer
Fejl | Motorer |
Højtryks-brændstofpumpen bliver hurtigt ubrugelig grundet dens sensitivitet overfor brændstofkvaliteten. | D27DT. |
Brændstofinjektorerne stoppes hurtigt til. | D27DT. |
Der kommer hurtigt kulstofaflejringer på EGR-ventilen. | D27DT. |
Ventilen der styrer boost-trykket og recirkuleringen af udstødningsgassen går i stykker for tidligt. | D20DT. |
Den hydrauliske strammer til taktkæden går ofte i stykker. | D20DT. |
Kommentar